Hemmabygge. Arne Olsson med sin egenbyggda trialmotorcykel. Foto: LASSE OLSSON

80-årige Arnes tävlingshoj klar

Arne Olsson fyller i sommar 80 år. I logen på landet står hans trialmotorcykel som han byggt själv från grunden.

Publicerad

Västerås Tidning har tidigare skrivit om västeråsaren Arne Olsson (11 mars 2017). Då hade han precis återupptagit byggandet av sin trial. Han började redan 2015, men fick göra ett uppehåll, eftersom han drabbades av cancer. En sjukdom han nu är friskförklarad från.

Arne Olsson har åkt motorcykel i hela sitt liv sedan han var 16 år.

– När sedan familjen kom blev det ett uppehåll. På 70-talet då barnen var stora började jag åka trial. Innan dess hade jag åkt lite enduro eller tillförlitlighet som det kallades förr. Jag har även tävlat en del, men jag har aldrig varit någon stjärna. För mig har det mest handlat om en hobby och ett intresse, säger han.

Den trialmotorcykel han nu byggt, har han byggt för att kunna tävla. Han tävlar i en klass för veteraner som heter Pre 65. Motorcykeln blev precis klar så att han kunde vara med på de årliga tävlingarna på Sviestad motorstadion i Linköping i augusti förra sommaren.

– Det gick inget vidare. Jag åkte ett varv av de två som skulle köras. Jag blev trött, hade inte hunnit träna så mycket innan tävlingen, jag hade ju byggt på cykeln hela sommaren. Men det är inte resultatet som är viktigast, det är att delta och att träffa- och umgås med de andra tävlanden.

Han berättar att man inom trial åker i naturlig svår terräng som på skogsstigar över bergsknallar och bäckar och det gäller att inte sätta ner foten i marken.

Han säger att det är viktigt att ha en hobby när man är pensionär.

– Det går inte att sitta hemma hela dagarna, då mår jag inte bra. När jag bygger jobbar jag ett par timmar varje dag och håller mig på så sätt igång.

Just nu har han påbörjat ett nytt projekt. Han håller på att renovera en österrikisk moppe från 1955 av märket HMW. I garaget står även två andra färdiga landsvägsmotorcyklar: en Honda 500 och en Triumph militärmotorcykel. Nu i mars tar han med sig Triumphen till Älvdalens militärförläggning och skjutfält för en mc-träff. En vecka varje år träffas några kompisar för att åka motorcykel på skjutfältet. De monterar då på skidor på hojarna. Arne är även aktiv medlem i MCHK Mälardalen (Motorcykelhistoriska klubben) som bland annat driver MC-museet Gyllene Hjulet i Surahammar.

Hästkrafter. Motorn är en BSA 1965. Foto: LASSE OLSSON
Fjädring. Framgaffeln och stötdämparna är nytillverkade, annars är det mesta på motorcykeln begagnat och egentillverkat. Foto: LASSE OLSSON
Powered by Labrador CMS