×1 / 2Visa bildtextBild 1 av 2

Kejsarens nya kläder

Ford Kuga har utvecklats till en braksuccé i Europa. 2015 såldes hela 101 800 exemplar och under fjolåret ökade siffran till cirka 120 000, vilket är ”all-time-high” sedan lanseringen 2008. Mitt i försäljningsfesten så presenteras nu en uppdaterad Kuga med relativt få nyheter – man ändrar som bekant inte på ett vinnande koncept.

Publicerad

Ford Kuga har utvecklats till en braksuccé i Europa. 2015 såldes hela 101 800 exemplar och under fjolåret ökade siffran till cirka 120 000, vilket är ”all-time-high” sedan lanseringen 2008. Mitt i försäljningsfesten så presenteras nu en uppdaterad Kuga med relativt få nyheter – man ändrar som bekant inte på ett vinnande koncept.

När det gäller nya Kuga så måste vi faktiskt börja med att raljera kring den smarta presentationen av en facelift. Det hela började nämligen i Aten och slutade efter femton delsträckor med nya deltagare hela tiden i Nordkap. Det är en provkörning på totalt 5000 kilometrar och på vår lott föll att köra mellan Vasa och Oulu i en fyrhjulsdriven Ford Kuga EcoBoost ST.

Tröstlös resa…

Förlåt oss Finland, men sträckan Vasa och Oulu (Uleåborg) är inte särskilt upphetsande. Här och där passeras hus, ibland skymtar ett träd högre än fem meter och där bakom möjligtvis en människa. I övrigt är ena långa raksträckan den andra lik och vid ett utlovat ridäventyr efter vägen står hästarna i stallet med hängande huvuden och tuggar hö. Kusarna är inte det minsta intresserade av att trava ut med motorjournalister i kylan.

Men kanske är det just det som är meningen – att bilen i relation till det bleka landskapet ska framstå som en trygg och mysig miljö att vistas i. Ford Kuga är nämligen en sympatisk reskamrat och vi imponeras av hur man lyckats krama ut 182 (betydligt piggare) hästar ur en 1,5-liters bensinfyra och fått den att uppföra sig högst kultiverat över hela varvtalsregistret.

…men trevlig bil

Grundpriset börjar från 216 000 kronor och då ingår samma bensinmaskin fast effekten har skruvats ner till 150 hästkrafter. Vill du hellre köra med diesel i tanken så erbjuds en snål motortrio på 120, 150 respektive 180 hk. Karaktären är lite av ”Suven Svensson” – lagom i precis allt och dessutom inte helt oäven vad gäller formen. Utrymmena räcker för hela familjen, och visst finns det nyheter att berätta om även hos den senaste versionen. Hit hör bland annat fotstyrd bagagelucka, infotainmentsystemet SYNC3 med åttatums pekskärm och adaptiva strålkastare som anpassar sig efter siktförhållandet. Med den senaste upplagan av ”MyKey” så kan oroliga föräldrar dessutom ställa in så ljudanläggningen bara fungerar om ungdomarna sitter bältade. Det är bara att buga för nya Kuga – oavsett om du bor i Aten eller Nordkap!

Tekniska data Ford Kuga 1,5T EcoBoost AWD

Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 182 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 240 Nm mellan 1 600–5 000 varv/min. 

Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.  

Fjädring: Fram: MacPherson med gasdämpare. Bak: Multilänkaxel. 

Styrning: Elservo. Vändcirkel: 11,1 meter. 

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd. 

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 269, längd 454, bredd 186, höjd 170. Tjänstevikt 1 686. Bränsletank 60 liter. 

Prestanda: Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,1 sek.

Förbrukning/Miljö: 7,5 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 173 g/km. 

Pris: 304 500 kronor. 

Powered by Labrador CMS