Kejsarens nya kläder
Ford Kuga har utvecklats till en braksuccé i Europa. 2015 såldes hela 101 800 exemplar och under fjolåret ökade siffran till cirka 120 000, vilket är ”all-time-high” sedan lanseringen 2008. Mitt i försäljningsfesten så presenteras nu en uppdaterad Kuga med relativt få nyheter – man ändrar som bekant inte på ett vinnande koncept.
Ford Kuga har utvecklats till en braksuccé i Europa. 2015 såldes hela 101 800 exemplar och under fjolåret ökade siffran till cirka 120 000, vilket är ”all-time-high” sedan lanseringen 2008. Mitt i försäljningsfesten så presenteras nu en uppdaterad Kuga med relativt få nyheter – man ändrar som bekant inte på ett vinnande koncept.
När det gäller nya Kuga så måste vi faktiskt börja med att raljera kring den smarta presentationen av en facelift. Det hela började nämligen i Aten och slutade efter femton delsträckor med nya deltagare hela tiden i Nordkap. Det är en provkörning på totalt 5000 kilometrar och på vår lott föll att köra mellan Vasa och Oulu i en fyrhjulsdriven Ford Kuga EcoBoost ST.
Tröstlös resa…
Förlåt oss Finland, men sträckan Vasa och Oulu (Uleåborg) är inte särskilt upphetsande. Här och där passeras hus, ibland skymtar ett träd högre än fem meter och där bakom möjligtvis en människa. I övrigt är ena långa raksträckan den andra lik och vid ett utlovat ridäventyr efter vägen står hästarna i stallet med hängande huvuden och tuggar hö. Kusarna är inte det minsta intresserade av att trava ut med motorjournalister i kylan.
Men kanske är det just det som är meningen – att bilen i relation till det bleka landskapet ska framstå som en trygg och mysig miljö att vistas i. Ford Kuga är nämligen en sympatisk reskamrat och vi imponeras av hur man lyckats krama ut 182 (betydligt piggare) hästar ur en 1,5-liters bensinfyra och fått den att uppföra sig högst kultiverat över hela varvtalsregistret.