Nu ska potthålen i Västerås lagas
Vintern har gått hårt åt vägarna i Västerås. Det är många potthål som stör och nu ger sig entreprenörerna ut på säsongens asfalteringsjobb.
Redan klockan 5 i torsdags morse började det kokas i NCC:s asfaltsanläggning i Vändle utanför Dingtuna. Fyra timmar senare var det dags för de första lastbilarna att rulla in mot Bäckby där den nya bussgatan skulle asfaltbeläggas.
– 37 miljoner kronor kommer vi använda för att asfaltera detta år, säger Ulf Palm, kommunikationsstrateg på Västerås stad.
Vägavsnittet är en av många vägsträckor som ska få ny beläggning under 2018. På listan syns delar av cityringen, Köpingsvägen, Stora gatan, Stockholmsvägen och Österleden. Utöver asfaltering kommer 23 busshållsplatser att få nya körbanor. Där asfalteras med "luftigare" asfalt som slammas med betong för att tåla den tunga trafiken.
Hård vinter märks av
Att underhållet på vägbanorna är eftersatt märks extra tydligt efter denna vinter.
Under de tre senaste månderna har tekniska kontoret i Västerås tagit emot 235 anmälningar om potthål mot 106 samma period förra året.
Hur uppstår ett potthål egentligen?
Vi får börja vid själva tillverkningen av asfalten. En stenblandning blandas ihop med bitumen som är en restprodukt från petroleumtillverkning. Bitumen är ett bindmedel som sammansluter och håller ihop stenblandningen.
Under åren slits asfaltslagret ner och svaga punkter uppstår där vatten har lätt att tränga ner. Om vattnet stannar kvar när det fryser på så spränger vattnet isär bitumen i asfalten så att den släpper ifrån sig stenblandningen.
Hålet blir sedan bara större och större då vattnet spränger mer och mer.
Potthålen är avslöjande. Där man inte gjort underhållet ordentlig så uppstår potthål.
Under vintern har åtgärder gjorts mot potthäl där man provisoriskt lagat med kall asfalt. Nu har temperaturen nått 5 grader, vilket gör att man kan använda sig av den mer rejälare och kokheta asfalten.