Boendemånaden startar: Kommunen vill förebygga tvister om hantverkare
Under årets boendemånad, den 13 mars till 13 april, går Västerås stads konsumentjuridiska rådgivare, bygglovshandläggare och energi- och klimatrådgivare samman för att gemensamt dela med sig av sina kunskaper inom respektive områden.
Lördagen den 25 och söndagen den 26 mars, mellan klockan 11–15 finns stadens konsumentvägledare, energirådgivare och bygglovshandläggare på byggvaruhuset Bauhaus, Erikslund för att svara på eventuella frågor från besökare.
Så här på våren blommar renoveringsbehoven och byggprojekten upp och frågor om hantverkstjänster är en av de vanligaste frågorna som konsumentvägledarna får
– Under boendemånaden är vårt mål att verka förebyggande, att tvister gällande just hantverkstjänster ska bli färre. Vårt råd är att man alltid ska göra noggranna efterforskningar om företaget. Det är väl investerad tid. Ett annat handfast råd är att skriva ett avtal med företaget. Det minskar risken för missförstånd och gör det även lättare att reklamera vid eventuella fel. Ett skriftligt avtal är en trygghet för både konsument och näringsidkare, avslutar Ottar Kraemer, konsumentjuridisk rådgivare.
Energi- och klimatrådgivarna bidrar under boendemånaden med sin expertis inom energi och klimat ur ett boendeperspektiv. De kan bland annat svara på frågor om hur man kan bygga energieffektivt, om man funderar på att sätta upp solpaneler på villataket eller vilket uppvärmningssystem som bäst passar för ett boende. – Just nu får vi många frågor om elbilsladdning, att ladda elbilen hemma säger Emil Svensson, Energi- och klimatrådgivare.
Bygglovshandläggarna kan räta ut frågetecken kring vad som kräver bygglov och vad du kan göra utan bygglov Vanliga frågor som bygglovhandläggarna får är just om det man har planerat att bygga kräver bygglov eller anmälan. Det kan gälla en ny uteplats, både med och utan inglasning, solpaneler, byta färg på fasaden eller byggnation av plank säger bygglovshandläggare Robin Olsson.