Ditt företags digitala omdömen är viktiga

Många söker efter omdömen när de letar nya leverantörer och vad de hittar om ditt företag kan kraftigt påverka deras köpbeslut. Det gör arbetet med att löpande övervaka, hantera, föröka och använda företagets digitala omdömen till en viktig del i arbetet med försäljning och marknadsföring.

Många söker efter omdömen när de letar nya leverantörer och vad de hittar om ditt företag kan kraftigt påverka deras köpbeslut. Det gör arbetet med att löpande övervaka, hantera, föröka och använda företagets digitala omdömen till en viktig del i arbetet med försäljning och marknadsföring.

Övervaka

Det första steget i arbetet är att veta vilka omdömen som skrivs om ditt företag på till exempel Trustpilot, Google, Reco, Facebook, Prisjakt, Hitta och Eniro. På några av plattformarna kan du genom att skapa ett konto få aviseringar när det skrivs ett omdöme. Som ett komplement kan du via Google Alts lägga upp en mejlavisering på sökningen ”Företagsnamnet omdöme”.

Hantera

Genom att skapa konton för ditt företag öppnas även den väldigt viktiga möjligheten att besvara de omdömen som skickats in. Tänk på att bemöta både de bra och dåliga omdömena med en god och saklig ton. Snabb, trovärdig och trevlig återkoppling ger ett bra intryck på dina potentiella kunder som läser recensionerna. Att det förekommer negativa omdömen är både vanligt och naturligt men så länge det är en liten andel brukar det inte påverka kundernas uppfattning. Dock är det ju självklart extra viktigt att besvara de negativa inläggen och i de fall det förekommer saklig kritik använda det som en möjlighet till förbättring.

Föröka

Förutom ett högt snittbetyg är antalet inlämnade omdömen viktigt för företagets trovärdighet. Att ha en automatiserad och enkel process för att be om omdömen kommer göra att du snabbt märker av en ökning. Att länka in till utvalda omdömesplattformar från till exempel er webbsida och nyhetsbrev är ett sätt. Ett annat är att skapa ett automatiserat utskick via e-post eller sms som går iväg till kunder som gjort en beställning. Tänk då på att ge kunden tid att hinna använda produkten eller tjänsten. Ett vanlig fel är att mejlet skickas för snabbt och kunden då avstår att svara.
Trustpilot är lättanvänt och används av många e-handlare men kostar en slant per månad. En gratis variant är att använda Google Kundrecensioner som aktiveras via Google Merchant Center.

Använda

Utöver att bra omdömen ökar er försäljning kan du använda de digitala omdömena som ett underlag för kundåterkoppling och motivation till de anställda. Du kan också genom så kallade widgets hämta in och visa på omdömen från Trustpilot, Reco med flera på din webbplats. Att visa era insamlade recensioner visar på kvalitet, transparens och trovärdighet vilket förhoppningsvis leder till fler och tryggare kunder.

Powered by Labrador CMS