Laddat för julstök. HUI har förutspått hur svenskarna kommer att handla i jul, och de tror att svenskarna kommer att handla för mer pengar än någonsin.

HUI:s prognos: "Vi handlar mindre – men för mer pengar"

Oroliga tider råder, men hur påverkar det egentligen årets viktigaste högtid för handeln? Joakim Wirén, detaljhandelsanalytiker på HUI, berättar hur julhandeln påverkas av lågkonjunkturen.

Publicerad

Hushållen har under perioden fått det betydligt bättre och har haft råd till mer för varje år som gått. I år är första året på länge som den egna ekonomin för det stora flertalet är sämre än vad den var föregående jul

Joakim Wirén,
detaljhandelsanalytiker på HUI

HUI har i 50 år undersökt, mätt och analyserat den svenska handeln genom både låg- och högkonjunkturer och Västerås Tidning Business ordnade en intervju med Joakim Wirén, detaljhandelsanalytiker på HUI för att kartlägga hur julhandeln påverkas av det ekonomiska läget.

Hur har handeln sett ut under året? Har den förändrats något och isåfall när?

– Utvecklingen under första halvan av året har fortsatt påverkat av pandemin. De branscher som gick sämre under pandemin, hade då en bättre utveckling. Exempelvis klädhandeln som hade det tufft under pandemiåren. Vi ser en motsatt utveckling för byggmaterialhandeln som växte kraftigt under pandemin, den backade i stället under 2022, något som fortsatt in i hösten.

Om du får sia fritt, hur tror du att julhandeln påverkas av den stundande lågkonjunkturen?

– HUI släppte sin julprognos för två veckor sedan. Den spår en försäljningsutveckling i december i löpande priser på två procent och i fasta priser en utveckling på minus sju procent. Det betyder att vi förväntas handla mindre men spendera aningen mer pengar totalt sett. Mycket talar för att vi efter två år av pandemi inte är sugna på att göra avkall på julfirandet – så själva julborden och det som hör julfirandet till kommer det inte sparas in på. Däremot kommer konsumenterna leta efter värde när de gör sina inköp, vilket gör att vissa inköp av presenter eller annan konsumtion sker under reaperioder eller till nedsatt pris.

Kan ni se redan nu om det finns några nya köpbeteenden under den begynnande julklappshandeln, köper man mer eller mindre av vissa genrer av produkter?

– Det vi vet historiskt är att julen är årets viktigaste högtid för handeln. Inte bara för att det är då det säljs mest utan för att försäljningen även är viktig för starten på det nya året då det under januari och februari säljs minst. Särskilt viktig är julen för leksakshandeln som har nästan en fjärdedel av sin årsförsäljning i december. Under hösten har aktiviteten i vissa branscher successivt avtagit. Vi ser ett minskat intresse för dyrare ”kapitalintensiva” produkter som i större utsträckning finansieras med lånade pengar. I takt med att andra kostnader som bostad och bil blivit dyrare prioriteras vissa typer av inköp bort. Detta gäller både för tjänster och för varor. Ju sämre ekonomin blir för hushållen så förflyttas konsumtionen till vad som behövs, snarare än vad man vill ha.

Hur har julhandeln utvecklats de senaste åren?

– Julhandeln har i stort sett växt de flesta av de senaste 30 åren, med några undantag. Men julhandeln slår försäljningsrekord de flesta åren. Det beror på flera saker, de enkla är att vi blir fler konsumenter (fler invånare) och att priserna stiger, vilket gör att försäljningsvärdet ökar. Hushållen har under perioden fått det betydligt bättre och har haft råd till mer för varje år som gått. I år är första året på länge som den egna ekonomin för det stora flertalet är sämre än vad den var föregående jul.

Vad kan företag göra för att locka kunder i tuffa tider?

– Vi tror att konsumenterna letar efter värde. Det betyder att saker inte kommer säljas bara för att det är billigt. Extra fokus behövs på att sätta sig in i kundbeteendet och hur dina kunder kan tänkas agera när det är större konkurrens om pengarna. Svaret på den frågan är troligen olika beroende på vad butiken säljer.

Powered by Labrador CMS