Krönika: Aktuellt inom sökmotoroptimering

Att företagets webbplats rankar bra på Google och andra sökmotorer är en viktig del i mångas digitala marknadsföring.

Publicerad

Eftersom förutsättningarna konstant ändras i takt med att sökmotorerna skruvar på sina algoritmer kan det vara bra att regelbundet uppdatera sig med ny information. Under den senaste tiden har det kommit en del nyheter som kan vara bra att ha koll på och därför har jag gjort en sammanställning av några av årets nyheter inom SEO-världen.

Nofollow får sällskap av sponsored och ugc

Den 10 september meddelade Google via Webmaster Central Blog att taggningen rel=”nofollow” på länkar får sällskap av sponsored och ugc. Taggningen nofollow har använts för att meddela sökmotorerna att de inte ska ge någon länkkraft vidare till målet för den aktuella länken. Nu kompletteras det alltså med sponsored som ska användas för att markera att länken är betald och ugc som ska användas på länkar som skapats av webbplatsen besökare, till exempel i forum eller på artikelkommentarer. Som en del i nyheten meddelar Google även att de framöver kommer se nofollow som en rekommendation och göra en egen bedömning.

Indexeringen Mobile-first blir standard för nya webbplatser

Att andelen mobila användare hela tiden ökar är ingen nyhet. Det har gjort att från och med den 1 juli i år använder Google indexeringen Mobile-first för nya webbplatser som de upptäcker. För webbplatser som funnits sedan tidigare i deras databas byts indexeringen ut när webbsidan bedöms vara redo för det.

Strukturerad data får allt mer plats i resultatlistorna

En funktion som funnits i några år men som blir allt vanligare är att det i sökresultatet på Google visas faktarutor, recept, betyg och punktlistor. För att information från din webbplats ska presenteras med det utseendet behöver du använda det som kallas strukturerad data. Det gör du genom att på din webbplats märka upp innehållet med specifika kodtaggar från ramverket schema.org. Du kan på så vis på ett strukturerat sätt informera Google om vad som är vad på din webbplats. Extra viktigt är det att använda strukturerad data om din webbplats innehåller recept, evenemang eller konkreta fakta om produkter och tjänster.

4 konkreta tips för din webbplats

• Aktivera https på ditt webbhotell

• Undersidor som du vill ska ranka bra ska innehålla minst 400 ord men gärna upp mot 1000 ord.

• Se till att ha minst en, men gärna flera, internlänkar till alla undersidor som du vill ska ranka bra.

• Använd gratisverktygen Google page Insights och Google Search Console för att få förslag på förbättringar samt viktig information om din webbplats.

Powered by Labrador CMS