Krönika: Gratis synlighet via Google Shopping
Det har under en tid ryktats om att Google ska utöka sina shoppingannonser med ett gratisalternativ och på grund av den pågående coronapandemin har lanseringen tidigarelagts för att hjälpa företag att synas. Under april lanseras den nya funktionen i USA och nu i början av maj meddelade Google att alternativet att visa produkter i det obetalda resultatet har aktiverats i Sverige.
Google Shopping används i första hand av e-handlare och innebär att företagets produkter syns med bild, namn och pris direkt i sökresultatet. Google Shopping lanserades i Sverige 2013 och det enda sättet att synas där har fram till nu varit att betala för annonsutrymmet. Det som nu tillkommer är att de betalda annonsytorna kompletteras med ytor där det kommer att vara gratis att synas.
För att dina produkter ska synas behöver du skicka in information om dina produkter till Google. Detta gör du genom att skapa ett konto på Google Merchant Center och där ange företagets namn och webbadress.
Nästa steg är att sedan att skapa ett så kallat produktflöde som innehåller data om dina produkter. Ditt produktflöde kan laddas upp manuellt men jag rekommenderar att det görs automatiskt via en XML-flöde från e-butiken. En viktig anledning till att göra det med automatik är att pris och lagersaldo alltid ska stämma med det som står på din webbplats. Om Google märker att det är skillnad på priserna riskerar dina produkter att döljas. Använder du Woocommerce, Magento, Shopify eller liknande som e-handelsplattform finns det färdiga funktioner för att skapa produktflödet. Du får då en webbadress som du anger under flöden i Google Merchant Center.
Under menyn inställningar för flödet ska Googles plattformar stå som mål på raden för Sverige för att dina produkter ska kunna synas i det obetalda resultatet.
Eftersom den nya gratisversionen precis lanserats så är det svårt att veta exakt hur bra den kommer bli men min erfarenhet är att även de betalda annonserna fungerar bra. Det finns dock några saker som är extra viktiga att tänka på:
• Produktbilder av bra kvalité inger förtroende
• Tydliga produktnamn som beskriver produkten
• Priset ska tålas att jämföras med konkurrenternas motsvarande vara
Sammanfattningsvis så är det nu extra viktigt att tänka på Google Shopping om du säljer produkter via din webbplats. Eftersom konkurrensen på sökorden är lägre i Shopping än vanliga Ads är kostnaden per klick normalt betydligt lägre, kompletterat med de kommande gratisfunktionerna så blir det extra bra.