Tobias Barkskog

Utnyttja den långa svansen för att få mer trafik från Google

I det förra numret skrev jag om vikten av att sätta upp mål för sin webbplats och mäta utfallet. En grundläggande förutsättning för att målen ska bli uppfyllda är att webbplatsen har ett regelbundet flöde av relevanta besökare.

Publicerad

Eftersom många startar sin informationsinsamling på Google är det viktigt att din webbplats syns i resultatet på sökord som är relaterade till din verksamhet. Förenklat så är de tre olika separata delar som tillsammans avgör hur bra din webbplats rankas på Google.

Tekniken i form av att webbplatsen bland annat har korrekt kod, är snabbladdad och är mobilanpassad. Externa faktorer som till exempel länkar från relevanta och trovärdiga källor. Innehållet som ska ge besökarna svar och Google vägledning.

Ett misstag som många gör gällande innehållet är att inte tänka på det som kallas den långa svansen. Begreppet myntades 2014 av tidskriften Wireds chefredaktör Chris Anderson och innebär att marknaden för produkter som tidigare sålde väldigt dåligt ökar via ökad synlighet på Internet. Rent konkret innebär det att se vikten av att ha en stor bredd i innehållet och inte enbart fokusera på några enstaka sökord. Ett vanligt misstag är att uteslutande använda branschbegrepp på produkter och inte tänka på att ute hos allmänheten kan kallas något helt annat. När kunderna söker hos Google använder de då ett helt annat ord än vad som finns på din webbplats vilket leder till att din webbplats inte kommer visas i sökresultatet.

En bra variant för att på ett naturligt sätt få bredd på innehållet är ha en bloggdel där ni regelbundet lägger ut tips och nyheter relaterade till verksamheten. Fokus på inläggen behöver inte vara att sälja era produkter utan ska helst vara mer generella för att sedan locka besökarna att titta vidare på din webbplats. Det som också ger dig möjligheten att utnyttja kraften i den långa svansen är att ha undersidor för frågor & svar samt ordlistor där ni förklarar branschbegrepp som alla inte förstår.

Några konkreta tips gällande texten på respektive undersida

• En titel som innefattar sökordet och gärna lockar till klick, max 65 tecken.

• En beskrivning som innefattar sökordet, max 300 tecken.

• En text som är uppmärkt med en huvudrubrik och gärna även underrubriker och punktlistor. Rekommendation är att texten innehåller minst 300 ord.

Som det mesta annat gällande marknadsföring och webbsidor är det bättre att göra lite än ingenting alls så börja med några ord och utveckla sedan vidare från det.

Amazon de enda som kan bryta Googles dominans. Googles dominans gällande sökningar i Sverige är i det närmast total och har varit så under många år. Det enda som jag tror kan rubba den dominansen är om Amazon på allvar kliver in i Sverige och därmed blir ett populärt val för produktsökningar. I länder där både Amazon och Google finns visar undersökningar att de två är ungefär lika populära att använda vid sökningar efter produkter. För rena informationssökningar dominerar Google dock fortfarande stort.

Tobias Barkskog QuickNet

Powered by Labrador CMS