Byggföretagets vision för Västerås 2070

Skanska presenterade under Almedalsveckan i somras sin framtidsvision för Västerås år 2070. Satsningar på stadsutveckling, infrastruktur och innovation ska driva utvecklingen och bidra till en ökad tillväxt. Mälarlänken binder ihop Västerås och Eskilstuna med nya samhällen som växer fram till en attraktiv region som lockar både människor och företag.

Publicerad

Utgångspunkten för visionen är en rad kraftfulla investeringar i infrastruktur som Skanska bedömer nödvändiga för att stärka Västerås som en attraktiv och hållbar stad i framtiden. Västerås står inför en betydande befolkningsökning som kommer att kräva mycket stora satsningar både på fast infrastruktur och i smarta kollektiva transportlösningar. Järnvägen och flyget är viktiga delar i detta men även vägnätet.

I visionen binder Mälarlänken samman Västerås i en ringled med grannstäderna runt Mälaren. En kombinerad lösning med tunnlar och brokonstruktioner gör det möjligt att ta sig mellan städerna på cirka 20 minuter.

Västerås utmaningar handlar även om att skapa en mer sammanhållen stad som möter behoven av arbetsplatser, samhällsservice, transporter och bostäder. Förändringsprocessen ska präglas av klimatmässig, ekonomisk och social hållbarhet.

– Utvecklingen kommer att ställa höga krav på stadens planering, men också på privata aktörer som kan och vill medverka till Västerås utveckling och finansiering, säger Mikael Lundin, distriktschef, Skanska Sverige.

Investeringar i stadens innovations- och företagsklimat är viktigt för att kunna attrahera fler unga till högskolan, underlätta för befintliga företags utveckling och välkomna nytt entreprenörskap och nya tillväxtbranscher. Detta kan även skapa ekonomiska förutsättningar för de investeringar som ett växande Västerås behöver.

– Västerås behöver företag som växer, det skapar arbetstillfällen och skatteintäkter. Därför behöver vi se en ökad samverkan mellan offentlig sektor, det lokala näringslivet och de framstående aktörerna inom industri och teknikstarka branscher, säger Mikael Lundin.

I Skanskas vision för Västerås 2070 ska man kunna ta sig mellan Västerås och Stockholm med tåg på cirka 30 minuter.

Några delar av Skanskas vision

Mälarlänken

År 2070 har Västerås och Eskilstuna en ny östlig förbindelse över Granfjärden. En kombinerad tunnel- och bro- konstruktion binder numera samman fastlandet på båda sidor av Mälaren. Resultatet är en ringled som gör det möjligt att snabbt och smidigt ta sig mellan städerna på cirka 20 minuter.

Den västra delen av Mälarlänken mellan Västerås och Eskilstuna utgörs av väg, regional järnväg samt en cykelled. På den östra delen har det byggts en tunnel under flygplatsen som knyter samman Västerås centrala delar med Gäddeholm och den bebyggelse som där växer fram.

Den elektriska expressbussen, som i högtrafik avgår automatiskt när ett elektroniskt system konstaterat ett tillräckligt antal resenärer, låter rese- närerna färdas snabbt och bekvämt mellan samtliga fyra mälarstäder. Expressbussarnas popularitet beror inte minst på att de har prioritet i trafikflödet vilket innebär snabba och krängningsfria resor.

Utmed de nya vägarna och spåren på båda sidor om Mälaren växer nya samhällen fram med tilltalande och ändamålsenliga boendemiljöer. Mälarstäderna betraktas och upplevs år 2070 som en sammanhängande region som lockar både människor och företag.

I visionen har Västerås blivit en plats dit människor från olika delar av världen söker sig för att arbeta, studera och leva. Detta har varit med och bidragit till att regionen är en av de absolut mest konkurrenskraftiga i Europa

Nordens kraftcentrum

Västerås går en ljus framtid till mötes. Västerås har med sitt unika strategiska läge, ett sunt lokalt företagsklimat och en stark och växande närvaro av aktörer inom industri- och teknik- starka branscher, goda förutsättningar att inom loppet av några decennier växa till att bli en av landets och Nordens mest dynamiska platser. En stad som på egna meriter lockar med goda utbildningsmöjligheter, ett starkt innovations- och företagsklimat, attraktiv stadsbebyggelse och närhet till natur och rekreation. Vår vision tar sikte på Västerås om drygt 50 år. Västerås år 2070 är en stad med 300 000 invånare.

Tack vare goda utbildningsmöjligheter, från grundskolan ända upp till yrkeshögskolan och högskola och universitetet, samt en medveten satsning på att vidareutveckla stadens historiskt starka position inom kraft och automation har Västerås blivit en plats dit människor från olika delar av världen söker sig för att arbeta, studera och leva. Västerås starka utveckling är i vår vision en viktig förklaring till att Stockholm-Mälardalen år 2070 räknas som en av de absolut mest konkurrenskraftiga regionerna i Europa.

Kraftfulla satsningar i infrastruktur

Västerås har år 2070 kommit ännu närmare Stockholm till följd av de kapacitetshöjande åtgärder av järnvägstrafiken som gjorts kontinuerligt under 2000-talet. Genom investeringar i nya tåg och ett förbättrat underhåll kortades restiden till under 30 minuter. Med täta avgångar och hög punktlighet betraktas Västerås–Stockholm numera som en lika natur- lig pendlingssträcka som Stockholm–Uppsala gjorde i början av 2000-talet.

De tidigare bristfälliga kommunikationerna till Uppland har åtgärdats. Det så kallade Arosstråket, en ny järnväg mellan Enköping och Uppsala, stärkte kopplingen mellan Eskilstuna, Västerås och Uppsala samt bidrog till snabbare resor till Arlanda flygplats. Det gjorde det attraktivt för människor som har arbeten i Stockholm att flytta till Västerås, men innebar också att en del företag med bas i Stockholm bättre förstod Västerås unika kvaliteter och flyttade sina verksamheter till staden.

Godstransporterna i Sverige ökade i linje med förväntningarna och sedan åren kring 2020 motsvarar tillväxten över 70 procent. Utvecklingen, som var ett resultat både av förändrade handelsmönster och nya, smartare logistiklösningar, gav tidigt sjöfarten i Mälaren ett rejält uppsving. Det skedde till följd av flera framåtblickande beslut som togs under 2020-talet. Hit räknas ombyggnaden av Södertälje sluss samt fördjupningen av farleden in till Mälarhamnarna, två satsningar som innebar väsentligt förbättrade förutsättningar för större fartyg att trafikera Mälaren. En helt avgörande investering var ombyggnationen av Hjulstabron som, efter flera års diskussioner, till slut prioriterades i den nationella infrastrukturplanen och därmed fick en ny utformning som medgav att större fartyg kunde passera.

Några delar av Skanskas vision

Mälarlänken

År 2070 har Västerås och Eskilstuna en ny östlig förbindelse över Granfjärden. En kombinerad tunnel- och bro- konstruktion binder numera samman fastlandet på båda sidor av Mälaren. Resultatet är en ringled som gör det möjligt att snabbt och smidigt ta sig mellan städerna på cirka 20 minuter.

Den västra delen av Mälarlänken mellan Västerås och Eskilstuna utgörs av väg, regional järnväg samt en cykelled. På den östra delen har det byggts en tunnel under flygplatsen som knyter samman Västerås centrala delar med Gäddeholm och den bebyggelse som där växer fram.

Den elektriska expressbussen, som i högtrafik avgår automatiskt när ett elektroniskt system konstaterat ett tillräckligt antal resenärer, låter rese- närerna färdas snabbt och bekvämt mellan samtliga fyra mälarstäder. Expressbussarnas popularitet beror inte minst på att de har prioritet i trafikflödet vilket innebär snabba och krängningsfria resor.

Utmed de nya vägarna och spåren på båda sidor om Mälaren växer nya samhällen fram med tilltalande och ändamålsenliga boendemiljöer. Mälarstäderna betraktas och upplevs år 2070 som en sammanhängande region som lockar både människor och företag.

Nordens kraftcentrum

Västerås går en ljus framtid till mötes. Västerås har med sitt unika strategiska läge, ett sunt lokalt företagsklimat och en stark och växande närvaro av aktörer inom industri- och teknik- starka branscher, goda förutsättningar att inom loppet av några decennier växa till att bli en av landets och Nordens mest dynamiska platser. En stad som på egna meriter lockar med goda utbildningsmöjligheter, ett starkt innovations- och företagsklimat, attraktiv stadsbebyggelse och närhet till natur och rekreation. Vår vision tar sikte på Västerås om drygt 50 år. Västerås år 2070 är en stad med 300 000 invånare.

Tack vare goda utbildningsmöjligheter, från grundskolan ända upp till yrkeshögskolan och högskola och universitetet, samt en medveten satsning på att vidareutveckla stadens historiskt starka position inom kraft och automation har Västerås blivit en plats dit människor från olika delar av världen söker sig för att arbeta, studera och leva. Västerås starka utveckling är i vår vision en viktig förklaring till att Stockholm-Mälardalen år 2070 räknas som en av de absolut mest konkurrenskraftiga regionerna i Europa.

Kraftfulla satsningar i infrastruktur

Västerås har år 2070 kommit ännu närmare Stockholm till följd av de kapacitetshöjande åtgärder av järnvägstrafiken som gjorts kontinuerligt under 2000-talet. Genom investeringar i nya tåg och ett förbättrat underhåll kortades restiden till under 30 minuter. Med täta avgångar och hög punktlighet betraktas Västerås–Stockholm numera som en lika natur- lig pendlingssträcka som Stockholm–Uppsala gjorde i början av 2000-talet.

De tidigare bristfälliga kommunikationerna till Uppland har åtgärdats. Det så kallade Arosstråket, en ny järnväg mellan Enköping och Uppsala, stärkte kopplingen mellan Eskilstuna, Västerås och Uppsala samt bidrog till snabbare resor till Arlanda flygplats. Det gjorde det attraktivt för människor som har arbeten i Stockholm att flytta till Västerås, men innebar också att en del företag med bas i Stockholm bättre förstod Västerås unika kvaliteter och flyttade sina verksamheter till staden.

Godstransporterna i Sverige ökade i linje med förväntningarna och sedan åren kring 2020 motsvarar tillväxten över 70 procent. Utvecklingen, som var ett resultat både av förändrade handelsmönster och nya, smartare logistiklösningar, gav tidigt sjöfarten i Mälaren ett rejält uppsving. Det skedde till följd av flera framåtblickande beslut som togs under 2020-talet. Hit räknas ombyggnaden av Södertälje sluss samt fördjupningen av farleden in till Mälarhamnarna, två satsningar som innebar väsentligt förbättrade förutsättningar för större fartyg att trafikera Mälaren. En helt avgörande investering var ombyggnationen av Hjulstabron som, efter flera års diskussioner, till slut prioriterades i den nationella infrastrukturplanen och därmed fick en ny utformning som medgav att större fartyg kunde passera.

Powered by Labrador CMS