Ett team som är klippt och skuret
Jessica Nystedt och Karin Widell driver sen nio år tillbaka populära Klippstugan. Klippstugan är en av Västerås citys äldsta, mest kända frisörsalonger som redan för över 45 år sen öppnades av Göran Fahlander, då i varuhuset Sigma.
När Jessica Nystedt och Karin Widell köpte Klippstugan och Sigma skulle göras om till butiker med egna ingångar utifrån beslöt de sig för att flytta till Gallerian för att nu nyligen hamna i Punkt.
– Innan vi flyttade från Sigma tänkte vi mycket på hur vi skulle göra men beslutade att vi inte ville vara ego utan även kunna gynna andra handlare i city. Har man några minuter över när man väntar på sin tid så kanske man springer iväg och köper ett par strumpor i butiken bredvid, säger de.
City är väldigt viktigt för dem och de värnar mycket om cityhandeln.
– Det kommer många nya spännande företag. Det kanske behövs att några butiker får tömmas för att nya koncept kan komma in. Inte för att fastighetsägarna vill att de ska flytta men man kanske har en annan idé på typer av butiker. Det behöver inte vara negativt, man börjar tänka väldigt nytt och bra, det är en jättepositiv anda i city, säger Karin.
Jessica Nystedt och Karin Widell har känt varandra sen de var 15 år gamla och de hade aldrig några funderingar över om att de skulle ta över Klippstugan tillsammans.
– Vi är bra på olika saker och kompletterar varandra väldigt bra, säger Jessica.
Trots branschen de arbetar inom är ingen av dem frisörer.
– Jag har jobbat inom hotell och event och Jessica har jobbat på Klippstugan i 19 år med allt som behövs göras från schemaläggning, och löner till shoppen, säger Karin.
Just nu har de tagit i hand på att de inte ska bli frisörer trots att de älskar hår och mode och är med på alla utbildningar.
Då företaget är stort, de har mellan 15 och 20 anställda, tror de att det är en fördel att de själva inte är frisörer.
– På det här sättet så kan vi fokusera på företaget och personalen. Vi är bra på det vi gör och våra anställda är bra på det de gör, det är ett lyckat koncept, säger de.
Den nya lokalen är stor, ljus och luftig med högt i tak.
– Oftast är frisörsalonger väldigt små, och det förstår jag, men vi tyckte att vi behövde lite mer space, speciellt som att vi är en dropin-salong.
Det här har varit väldigt bra nu under coronapandemin.
– Förutom att vi har öppet mellan 9 och 10 för personer i riskgruppen kan vi hålla avstånd mellan kunderna. Vi har även ett rum där man kan sitta enskilt om man vill, berättar Jessica.
Alla frisörer på Klippstugan har, eller är på väg att ta, gesällbrev.
– Vi vill plocka tillbaka stoltheten i att man tagit ett gesällbrev, det är en gedigen utbildning vilket gör att man har så mycket mer erfarenhet när man sen går ut och jobbar som frisör.
Jessica och Karin säger att de på Klippstugan är ett team.
– Det som är absolut viktigast är personalen, de är intresserade, hjälper varandra och vi låter varje individ växa vilket ger en avslappnad stämning. Trygghet är ett av våra viktigaste ledord. Det är härligt och vi är jättestolta över vår personal.
”Vi är bra på det vi gör och våra anställda är bra på det de gör, det är ett lyckat koncept”
►►► Klicka här för att läsa hela bilagan.