Debatt: ”Sålla argumenten” – vilka argument?
Sålla argumenten skriver Tanja Linderborg, Lars Nordin och Martin Hedén i förra veckans Västerås Tidning och ger sedan bara en mycket fragmentarisk bild av tänkbara argument. De egna konkreta argumenten lyser med sin frånvaro. Man redovisar förvisso en del ”tråkiga” och ”vardagliga” argument men ger väldigt få konkreta besked.
Däremot anser man att s försvarare bygger sin argumentation på visioner om hur det skulle kunna bli.
Dessa tre skribenter meddelar också att man förvisso har egna visioner. Synd bara att men inte redovisar några sådana. Den enda ambition man kan skönja är, som vanligt – förbud/nedläggning.
Debattinlägg om flygplatsen: "Sålla argumenten"
Undertecknad valde att flytta till Västerås för 20 år sedan främst för att det fanns en flygplats med internationella avgångar. Jag bytte jobb i samband med flytten och insåg att jag till största delen av min arbetstid skulle vara på resande fot. Tänk hur skönt det var att kunna ta morgonplanet till Köpenhamn och sedan vidare ut i världen och klara av möten och sammanträden i till exempel Paris och sedan vara hemma igen samma kväll via sista flighten från Köpenhamn till Hässlö. Vi har ju många internationella företag i stan, som ABB, Bombardier, Northvolt med flera som sannolikt både flyger ut i världen men även tar emot besökare där det vore enklare om man kunde göra det ute på Hässlö.
Vi har ju många internationella företag i stan, som ABB, Bombardier, Northvolt med flera som sannolikt både flyger ut i världen men även tar emot besökare där det vore enklare om man kunde göra det ute på Hässlö
Nu vill man alltså lägga ner verksamheten i stället för att utveckla den. Det finns ett 30-talföretag etablerade ute på Hässlö. Omkring 30 procent av dessa är direkt eller indirekt kopplade till flygverksamhet. Ta flygutbildningen till exempel, varför inte jobba på att utveckla den och skapa ettnationellt centrum för denna typ av utbildning. En annan verksamhet som skulle passa ypperligt vore brandflyget. När nu tankar återigen dyker upp om att lägga ner Bromma flygplats skapas ännu ett argument för att Hässlö kunde spela en större roll inom det kommersiella flyget. Detta är vad våra tre skribenter betraktar som ”visioner om hur det skulle kunna vara” – javisst är det så. Men utan visioner står världen stilla.
Debatt: "Valmanifest för att rädda och utveckla Stockholm Västerås flygplats"
Det enda argumentet som ”nedläggarna” för fram är att spara pengar. Okej, vad talar vi om för pengar i sammanhanget? Jo, det rör sej om ca 10 miljoner. Jag vet att de som förespråkarnedläggning talar om siffror på upp emot 25 miljoner, men då väljer man att bortse från de intäkter som flygplatsen ger som är dryga 14 miljoner. Summan är alltså ca. 10 MSEK och det ska då ställas mot kommunens totala budget och då handlar det om småpengar.
Den som inte vågar ta nästa steg blir alltid stående på ett ben.