Insändare: Västerås Flygplats – en tillgång för staden, nationen och miljön
Idag har de styrande i Västerås lämnat besked att Västerås Flygplats skall läggas ner. Man hänvisar till ”det ekonomiska resultatet på minus 23 miljoner som överskrider koncernbidraget på 20 miljoner” och ”vi sätter klimatet och kommuninvånarna före flyget”.
Beträffande underskottet har flera tidigare utredningar och även debattinlägg konstaterat att omsättningen (>100miljoner) hos flygrelaterade företag/organisationer/föreningar idag verksamma på flygplatsen enbart med sina skatteinbetalningar vida överstiger det årliga underskottet (lokal konsumtion, inflyttning m.m. ej medräknad).
Västerås Flygplats är en ekonomisk tillgång för staden då alla verksamheter ger ett positivt resultat i stadens kassa, även efter avräkning för flygplatsens drift, och att dessa verksamheter och inkomster naturligt försvinner med flygplatsens nedläggning.
Beträffande miljön framgår i en analys 2015 att om Västerås Flygplats kan göras tillgänglig som ett förstahandsval av alternativflygplats för trafiken in till Arlanda, kan bränsleåtgång och utsläpp minskas med minst 630 ton bränsle/år, vilket i utsläpp motsvarar 2000 ton CO2/år (!).
Eller:
Med en nedläggning av Västerås Flygplats fastlägger Västerås Stad en kontinuerlig ökad bränsleåtgång och utsläpp från flygtrafiken till Arlanda med motsvarande belopp!
Västerås Flygplats behövs. För Västerås Stad bästa. För Sveriges bästa. För miljöns bästa.