Politikernas argument för att rösta i flygplatsfrågan
Om en vecka, söndagen den 21 mars, är det folkomröstning om Västerås flygplats. Västerås Tidning har låtit en representant från vardera sida dela med sig av sina starkaste argument: • Markus Lindgren (MP) om varför du ska rösta ja till att avveckla Västerås flygplats. • Elisabeth Unell (M) om varför du ska rösta nej till att avveckla Västerås flygplats.
Markus Lindgren (MP): ” används i huvudsak som undervisningslokal för privata flygskolor”
Västerås flygplats har kostat kommuninvånarna en halv miljard kronor sedan millennieskiftet. Varje skattekrona till flygplatsen är en krona mindre till skola, vård och omsorg. I den meningen är det barnen och eleverna i skolan och de äldre på våra boenden som tagit notan, när Västerås stad betalat motsvarande 216 kronor för varje passagerare som lättat från flygplatsen mot London eller den spanska solkusten.
Det finns de, företrädelsevis politiker på högerkanten och företagare på området, som vill göra gällande att flygplatsbolaget är både välfungerande och välskött. Det är ett direkt obegripligt påstående då Västerås flygplats faktiskt är allra värst av Sveriges samtliga 26 regionala flygplatser om man ser till underskotten.
Det finns med andra ord ingen annan flygplats i Sverige som belastar den kommunala ekonomin på samma sätt som Västerås flygplats gör, trots att den är belägen mitt i landets mest flygplatstäta område med väl utbyggda kommunikationer till exempelvis Arlanda.
Ingen har nog missat att flygbranschen internationellt och nationellt genomgår en stor kris i spåren av covid-19-pandemin, men faktum är att krisen lokalt pågått länge.
Redan före pandemin visade flygplatsbolagets egna långtidsprognoser att flygplatsen, exklusive nödvändiga investeringar, kommer att kosta ca 30 miljoner kronor årligen. Det innebär dubbelt så stora underskott som vi tidigare varit eniga med bland annat Moderaterna om.
Det finns inga andra verksamheter som inte berör kommunala kärnuppgifter där moderater hade accepterat avvikelser på 100 procent, så varför göra det med Västerås flygplats?
Klimathotet är vår tids stora ödesfråga och vi rör oss i jet-fart mot att missa Paris-avtalets tvågradersmål.
För att bromsa utvecklingen skulle svenskens genomsnittliga koldioxidutsläpp behöva vara maximalt ett ton per år och person.
Vi vet idag att man redan vid en årlig europaresa övertrasserat sin personliga koldioxidbudget. Självklart finns det också andra sektorer som behöver ställa om, men vill vi västeråsare vara en trovärdig aktör i omställningen till ett hållbart samhälle så är det oförsvarbart att vi subventionerar flyg i den omfattning som vi gör.
Det finns de som vill göra gällande att flygandet inte kommer minska för att exempelvis subventionerna till Västerås flygplats minskar, men det finns överväldigande stöd för ekonomiska styrmedel som avgifter och subventioner fungerar på just det sättet.
Vissa partier i västeråspolitiken menar att el-flyget kommer innebära att man kan fortsätta med miljonrullningen till flygplatsen utan att äventyra klimatet. Det stämmer helt enkelt inte.
Det är naturligtvis jättebra om nödvändigt flyg kan drivas fossilfritt i framtiden, men storskaliga el-flyg ligger decennier in i framtiden och det finns hittills inget flygbolag som överhuvudtaget uttryckt intresse för kommersiell linjetrafik med el-flyg från Västerås flygplats. Visioner är bra, men just denna saknar faktiskt fullständigt förankring i verkligheten.
Vad många västeråsare inte känner till är att flygplatsen idag i huvudsak används som undervisningslokal för privata och kommersiella pilotskolor.
Dessa står idag för 75 procent av verksamheten vid flygplatsen, men betalar årligen bara cirka 350 000 kronor för detta.
Detta innebär att man har nästan fri tillgång till flygplatsen och dess tjänster, men bara betalar motsvarande drygt en procent av kostnaderna som västeråsarna får täcka. Visst är det bra att som kommun tillhandahålla goda villkor för näringsutövare, men det här är inget annat än en gratislunch av sällan skådat slag.
Flygplatsbolagets ledning har drivit på för att ett nytt miljötillstånd ska utfärdas.
Detta hade kunnat innebära 45 000 flygrörelser med så kallat tungt skolflyg, vilket alltså är övning på start och landning med stora trafikflygplan.
Det skulle alltså inte innebära nya flyglinjer och några större intäkter, men däremot en radikalt förändrad ljudmiljö över exempelvis Hamre, Lillhamra, Irsta och Gäddeholm. Tala om att rea ut västeråsarnas intressen.
Återkommande i debatten är att Västerås flygplats är viktig för beredskapen. Men det här har avfärdats fullständigt av staten, inte minst genom Trafikverket, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och Försvarsmakten. 2020 stod det klart att Västerås inte föreslås bli en av landets 26 beredskapsflygplatser.
Det finns alltså minst 26 flygplatser som spelar större roll för landets samlade beredskap än Västerås flygplats.
Påståenden om något annat stämmer helt enkelt inte.
Region Västmanland påstås ibland drabbas särskilt negativt, men i sak finns det svaga belägg för det, men främst:
Regionen har inte i ett andetag, varken före eller efter nedläggningsbeslutet i september, uttryckt intresse för fortsatt drift av flygplatsen för egen risk och räkning, utan verkar själva titta på andra lösningar.
Jag tycker vi ska ta till oss av det.
Det är dags att sätta stopp för miljonrullningen till Västerås flygplats nu. För klimatet och för välfärden.
Elisabeth Unell (M): ”Att lägga ner Västerås flygplats är en ren kapitalförstöring”
Länsstyrelsen är högsta civila totalförsvarsmyndighet som skriver: ”Om flygplatsen avvecklas kan det få stora konsekvenser ur beredskaps- och totalförsvarssynpunkt. För att undvika att i händelse av kris och krig en regional konkurrens mellan olika regionala aktörer uppstår kring resurser är det av vikt att säkerställa att en så viktig resurs som en flygplats fortsätter att finnas i Västmanland”
Region Västmanlands riskanalys är också tydlig ”Regionens sårbarhet vid krig och kriser ökar Regionen kan inte ta emot understöd vid kris, krig och/eller masskadehändelse via flygplan/större helikoptrar. Detta gäller exempelvis vid; evakuering av sjukhuset, mottagande av material, utrustning och personal.”
Under den stora branden i Västmanland 2014 kunde brandflyg utgå från Västerås flygplats för att bekämpa elden. 14 000 hektar skog brann upp. Flygplatsen har ett strategiskt läge för start och landning vid brandbekämpning. Vi kan inte utesluta att bränder kommer att ske även i framtiden med tanke på klimatförändringarna, det är därför djupt oroväckande om flygplatsen läggs ner.
Om Västerås flygplats läggs ned kommer det att få effekter för västmanlänningar men även skadade och patienter i andra regioner. Ca 50 procent av alla helikoptertransporter från Västerås sjukhus som idag sker i sämre väder inte kommer att kunna genomföras.
För vissa organ som inte klarar sig mer än 4 timmar utanför kroppen kommer de inte att kunna genomföras utan flygplats. I värsta fall kan man vara tvingen att avstå exempelvis hjärtdonationer i länet om flygplatsen inte finns.
Vi vet att lokala flygplatser har haft en viktig roll under pågående pandemi för att kunna transportera patienter när länens egna resurser inte räcker till. Ett exempel finns i vår grannkommun Eskilstuna där flygplatsen användes för att transportera mycket sjuka patienter i corona när den egna regionen inte klarade av att vårda alla.
Genom att använda Västerås flygplats minskas restiden i ambulans med två timmar jämfört med vägambulanser. Tid då ambulanserna finns tillgängliga i länet istället för att göra långa transporter till andra flygplatser.
Om flygplatsen läggs ned kommer företag de som arbetar med flygplatsanknyten verksamhet att flytta från Västerås. Det finns redan kommuner erbjudit företag på flygplatsen att flytta till deras kommuner. Det blir inte mindre flyg i Sverige det blir en flytt från Västerås och färre arbetstillfällen här.
Infrastruktur är en oerhört viktig förutsättning för att Västerås ska utvecklas och blomstra. En flygplats är en infrastruktur precis som hamnen, järnvägen och E18.
Västerås och Västmanland har varit med och finansierat annan infrastruktur som citybanan med cirka 600 miljoner, slussen i Södertälje och muddring och hamninvesteringar med ca 300 miljoner och förskotterat E18, allt detta för att infrastruktur är viktigt för Västerås framtid. Det generar företag och etableringar. Västerås blir en strategisk ort att etablera sig i. Det blir lätt att få in varor och lätt att förflytta sig till och från Västerås.
Västerås ska och kan återta sin roll som logistikcentrum. Vi har mycket goda förutsättningar som idag inte tas tillvara.
Alternativa bränslen och elflyg är framtiden. Västerås har företag med batteriutveckling och elektrifiering. Vi har en lång och bred landningsbana på Västerås flygplats som ger stora förutsättningar att vara en del av den framtida utvecklingen av autonoma flygplatser och elektrifiering av flyget.
Västerås flygplats har möjlighet att vara med och utveckla framtidens digitala lösningar genom Västerås digital Airport. Idag finns en projektgrupp med industriföretag, exempelvis Saab Digital Air Solutions, Luftfartsverket, ABB, ASSA Abloy samt Combitech som vill förverkliga den digitala flygplatsen. Genom automatiserade tekniska lösningar kan flygplatsens kostnader minska och teknik testas. Vi står på gränsen till en ny era inom flyget och Sverige har satt som mål att ha fossilfritt inrikesflyg 2030. Heart Aerospace börjar flyga eldrivet passagerarflyg inom bara 5 år.
Utbildningsföretag har redan beställt 60 elplan där minst 10 kan bli placerade i Västerås.
Vi tror och vill stimulera framtida tekniklösningar som minskar utsläpp inte stoppa och lägga ned. En nedläggning som inte kommer att minska utsläpp utan öka utsläppen när verksamhet flyttar till andra flygplatser och fler transporter sker på väg.
Västerås ska inte backa in i framtiden. Vi ska vara med och driva på och möjliggöra framtidens tekniska lösningar. Då behövs Västerås flygplats. Om du som vi tror på utveckling och har framtidstro.
Kostnaderna för flygplatsbolaget är 25-30 miljoner per år. Då har vi inte räknat de intäkter som flygplatsen genererar i exempelvis andra helägda kommunala bolag.
Nedläggningsivrarna räknar gärna på 20 år och ibland även mer. En beräkning av intäkter för flygplatsen under motsvarande 20 år är följande:
•Västerås stad samhällsekonomiska kalkylen 300 Mkr.
• Regionen samhällsekonomisk kalkyl, 150 Mkr.
• Minskad statlig skatt 29 Mkr.
• Minskade transporter, 20 Mkr.
• Hyrsintäkter till flygfastigheter 40 Mkr.
Det vill säga över 500 miljoner.
Vid en avveckling av Västerås flygplats kommer omedelbart flera kostnader till Västerås. Nedskrivning av fastighetsvärden, avvecklingskostnader och saneringskostnader. Vad dessa är har vi inte fått redovisat. Det inte kommer inte att bli några pengar till annan verksamet. Att lägga ned Västerås flygplats är ren kapitalförstöring.
Vill man prata miljonrullning då kan jag ta några exempel från S-styrets Västerås:
• Miljonrullningen guldtaket vid nya stationen
• Miljonrullningen vid stora torgets ombyggnad
• Miljonrullning vid stadens misslyckade upphandlingar
Det kallar jag miljonrullning, inte Västerås flygplats.
Läs även:
►►► Dokument: Resan fram till folkomröstningen