Vinnarna hyllandes på scenen i samband med den coronasäkrade Guldstänksgalan. Foto: Avig Kazanjian

Guldgala för Västerås företagare

Niclas Sigholm fick under torsdagskvällen ta emot priset som Årets företagare i Västerås – för andra gången i år. Detta i samband med att årets Guldstänkgala till slut kunde genomföras med kända artister och guldskimrande show – men utan publik.

Publicerad

Niclas Sigholm fick under torsdagskvällen ta emot priset som Årets företagare i Västerås – för andra gången i år.Detta i samband med att årets Guldstänkgala till slut kunde genomföras med kända artister och guldskimrande show – men utan publik.

För 17:e gången arrangerades Västerås stora företagsgala. Men, precis som med så mycket annat i år, var galan inte som vi är vana att se den.

Istället för 900 gäster arrangerades galan utan publik – med endast de nominerade på plats i ACC.

Hyllades för andra gången

Egentligen skulle galan ha arrangerats i mars. Men dagen innan galan skulle gå av stapeln bröt coronaepidemin ut för fullt – och arrangörerna tvingades därför ställa in.

Nominerade, artister och den vid det tillfället hemliga konferencieren Kristin Kaspersen fick därmed åka hem istället för att delta vid den stora festen.

Men nu var väntan över och äntligen kunde festen anordnas.

– Otroligt skönt att äntligen få vara här, sa kvällens konferencier Kristin Kaspersen innan prisutdelningen satte igång.

För vinnaren av det vanligtvis mest statusfyllda priset, Årets företagare i Västmanland, blev det dock inga överraskningar under kvällen. Niclas Sigholm från Sigholm Tech AB fick ta emot sitt pris redan i somras eftersom han i och med utmärkelsen är kvalificerad för att fortsätta delta i den nationella tävlingen.

Jennifer Brown var en av artisterna som uppträdde under galan. Foto: Avig Kazanjian

Alla kvällens vinnare

Årets Företagare: Niclas Sigholm, Sigholm Tech AB

Motivering: Niclas Sigholm driver sin snabbt växande verksamhet med fokus på hållbar utveckling och innovativ teknik. Visionen är ett trivsammare Västerås och en bättre värld. Med sin förmåga att skapa smarta kundlösningar, bygga en stark företagskultur och göra skillnad i samhället är drömmen snart verklighet.

Årets Nystartare: Malacon Infrastructure AB

Motivering: Hållbara lösningar, transparens och hög kvalitet har gett Malacon Infrastructure AB en stark tillväxt i både omsättning, lönsamhet och personal. Med en klar tillväxtstrategi där balans i livet, medarbetarnas väl och kunderna i fokus, har de målet att bli ett framgångsrikt företag i sin bransch. Och som goda förebilder har de redan bevisat att man är på rätt ”väg”.

Årets Exportföretag: Radscan

Motivering: Radscan har lyckats med bedriften att under lång tid ha mycket god exportutveckling. En framgångsfaktor är att företaget har personal som är engagerade och delaktiga. Allt fler kunder ser vinster med det arbete företaget gör, vilket leder till en ökad expansion på exportmarknaden. Företaget har med hjälp av sina produkter sett till att världen blivit mer miljövänlig. För att citera bolagets VD: Det är superhäftigt att bidra till en renare värld.

Årets Hållbarhetspris: Modexa

Motivering: Modexa tar ansvar för hela hållbarhetskedjan. Genom att göra hållbarhet till sin affärsmodell är företaget en stark inspiratör och förebild i branschen. Med nytänkande och mod vågar de gå i bräschen för ett nytt sätt att renovera - med den hållbara metoden.

Årets Innovatör: Novige

Motivering: NOVIGE kan med sitt nytänkande förändra landskapet i sin bransch. Med traditionella metoder och tankar, ihopkopplade på ett nytt sätt, så bevisar innovatören redan konkurrenskraftiga resultat. Folkets röst och juryn vågar säga att denna innovation har möjlighet att omvandla en av vår tids svåra utmaningar till en tillväxtpotential.

Årets Marknadsförare: Björklunds Kafferosteri

Motivering: Det här är smart och äkta marknadsföring när den är som bäst. Men så blir det förstås när allt börjar med lite nörderi och ett genuint intresse för att dela med sig till andra av sin passion.

Björklunds Kafferosteri tar oss tillbaka till rötterna och den enklaste formen av relationsmarknadsföring: Att göra något bra och sedan dela med sig till andra för att locka kunder. I det här fallet är utmaningen extra stor, eftersom det gäller något som de flesta av oss har en stark relation till.

Vår vinnare har byggt upp en stor kännedom och en engagerad grupp ambassadörer på hemmaplan, och har på så sätt stadigt ökat på kundkretsen. En del av lösningen är den strategiska namnsättningen av produkterna och den snygga och genomtänkta designen. Plötsligt har man tagit positionen som västeråsarnas självklara gå-bort-present.

Nu är det dags att ta steget ut på den globala arenan. Nästa utmaning blir att få Sydkorea att älska, och brygga sitt eget, västeråskaffe.

Powered by Labrador CMS