Han är Årets företagare i Västerås
Coronakrisen satte tillfälligt stopp för TB Printsolutions kraftiga tillväxt. Nu har företagets vd Jonas Bergström utsetts till Årets Företagare i Västerås – och siktar nu på att få företaget att fortsätta växa.
Guldstänkgalan har för andra året i rad fått ställas in. Men eftersom priset för Årets företagare ändå ska utses har Företagarna fått ställa om upplägget för prisutdelningen.
I år hade tre finalister utsetts, och vinnaren utsågs genom en omröstning av juryn. Kandidaterna var Alfab, Intressanta Hus och TB Printsolutions. Trots en ytters jämn omröstning kunde juryn till slut enas om en segrare – TB Printsolutions.
Till årets prisutdelning hade Thomas Gislerud från Företagarnas styrelse bokat ett besök med Jonas Bergström, vd för TB Printsolutions. Officiellt skulle Thomas, som driver företaget Gislerud Carpets, prata om mattor med Jonas. Men i själva verket handlade besöket om att överraska honom – och dela ut priset som årets företagare.
– Det känns jätteroligt att få den här uppmärksamheten. Inte minst med den här konkurrensen, sade en glad och förvånad Jonas Bergström.
– Jonas växte i princip upp på familjeföretagen och har genom åren utvecklat tryckeriet till att bli ett av de ledande tryckerierna på marknaden. Företaget är både en stabil partner till sina kunder och en rolig arbetsplats för de anställda. Jonas vågar vågar satsa och går gärna i bräschen för det som är nytt: teknik, arbetssätt, plattformar och material. Resultatet är imponerande med tredubblad omsättning och personalstyrka de senaste tio åren. Nu väntar vi med spänning på vilka nya idéer han har på gång för framtiden, läste Robert Milecrantz, företagarnas ordförande i Västerås, från motiveringstexten.
Priset kommer lite som ett plåster på såren efter en tuff coronapandemi för TB Printsolutions. Företaget, som har många av sina kunder i eventbranschen, drabbades hårt här krisen slog till.
– Vi tappade 17 procent av försäljningen under förra året, berättar han.
Nu har däremot vindarna vänt. Prognosen för 2021 är att man ska hamna på samma nivåeer som innan coronan slog till.
– Sedan hoppas vi kunna växa igen nästa år. När det vänder tillbaka förväntar vi oss en rejäl ökning, genom att vi behåller de nya kunderna och får tillbaka våra gamla kunder, säger Jonas Bergström.