Tobias Barkskog.

Krönika: Amazon som ny försäljningskanal

Amazons molntjänst AWS har sedan några år tillbaka närvaro i Sverige genom bland annat datacentret i Västerås. Efter åratal av rykten och spekulationer är det nu klart att även e-handelsdelen av den amerikanska jätten inom kort lanseras i Sverige.

Publicerad

Med tanke på att Amazon redan ligger på topp 50 över webbplatser med mest trafik från google.se och att svenskar årligen handlar för miljardbelopp hos Amazon är det många som ställer sig frågan vad som är nytt i samband med den kommande lanseringen. Den tydligaste förändringen för konsumenten blir att amazon.se lanseras med svenska texter, kronor som valuta och med ett ökat antal svenska företag som säljare.

För de svenska företagen öppnar sig nu möjligheten till en ny försäljningskanal mot de svenska konsumenterna men i förlängningen även en möjlighet till internationell försäljning. För jag tror att det är som komplement till den vanliga försäljningen som Amazon blir vanligast för de svenska företagen.

Funktionen för att registrera sig som säljare är redan öppnad. Surfa in på sellercentral.amazon.se för att skapa ett konto och börja lägga in dina produkter. Kostnaden är cirka 400 kr/månad plus en provision vid slutförda beställningar. Denna prisnivå gäller om du sköter lager och leverans på egen hand. Vill du att Amazon även sköter lager och leveranser så finns den möjligheten via det som de kallar FBA (Fulfillment by Amazon). Om lagret som är under uppbyggnad i Eskilstuna kommer bli tillgängligt för FBA har jag inte sett någon officiell information om, men det skulle ju underlätta för de svenska handlarna som annars behöver använda något av de tyska lagren.

Gällande själva försäljningen på Amazon är det tyvärr inte bara att lägga in sina produkter och sedan invänta en flod av beställningar. Till stora delar fungerar arbetet med försäljningen på samma sätt som arbetet med synlighet på Google genom en kombination av optimering av innehållet, bra omdömen och betald annonsering. De största skillnaderna är att konverteringsfrekvens och leveranstider är väldigt viktiga på Amazon av den naturliga orsaken att de kan mäta dem till skillnad från Google.

För vilka företag lämpar sig då försäljning via Amazon? Grundaren Jeff Bezos vision om ”The everything store” ger ju en hint om ambitionen men mer konkret passar det bäst med försäljning direkt till slutkonsumenter av varor som är lätta att frakta och lagerhålla. För företag som idag redan har en etablerad egen e-handel kan Amazon bli ett bra komplement och för den som går i tankarna om att starta en e-handel kan Amazon vara ett smidigt sätt att starta sin försäljning på nätet utan att behöva tänka på val av e-handelsplattform, drift och betallösningar som behövs vid egen e-handel.

Hur stor andel av den svenska e-handeln som Amazon kommer ta är omöjligt att gissa men jag tror att det är många år bort till att de når upp till de cirka 50% som de idag har i USA och Tyskland.

Powered by Labrador CMS