Tobias Barkskog.

Krönika: Är er webbplats redo för Googles page experience update?

Efter att ha skjutits upp några gånger ser det nu ut som Google under perioden juni till augusti successivt kommer rulla ut sin uppdatering av rankingsignalen sidupplevelse.

Publicerad

En rankingsignal är en del av den algoritm Google använder för att presentera ett relevant resultat vid en sökning på sökmotorn. Det gör att alla som hanterar en webbplats, som de vill ska synas högt upp i sökresultatet, rekommenderas att kontrollera att webbplatsen är förberedd inför uppdateringen.

Till stora delar handlar uppdateringen om en bedömning av webbplatsen användarvänlighet och säkerhet genom sju olika delmoment.

Laddtid som helt enkelt kontrollerar att webbplatsen laddas tillräckligt snabbt. Ett lokalt tips för att kontrollera din webbplats är västeråsföretagets Pingdoms verktyg Website Speed Test.

Interaktivitet som också handlar om snabbhet men i stället bedömer hur snabbt webbplatsen reagerar när besökaren klickar på en länk eller på annat sätt interagerar med webbplatsen.

Sidans visuella stabilitet som kontrollerar att grafiska element på webbplatsen inte hoppar omkring under tiden sidan laddas. Detta kan till exempel orsaka problem när en besökare ska klicka på en länk som helt plötsligt flyttar på sig om en bild laddas in högre upp på sidan.

Användbarhet på mobila enheter som gör en analys över hur bra webbplatsen fungerar att använda via mobiltelefoner.

Säkerhetsproblem som kontrollerar att webbplatsen inte innehåller någon kod som är skadlig för besökaren.

Https som helt enkelt kontrollerar att trafiken mellan servern och besökaren är krypterad.

Annonsupplevelse som kontrollerar att det inte öppnas reklamfönster eller likande som stör besökaren.

Bästa och enklaste sättet att kontrollera om en webbplats är redo för den nya rankingsignalen är att logga in i det som tidigare hette Google Webmaster Tool men som numera går under namnet Google Search Console. Under menyn upplevelse finns det en rapport med namnet sidupplevelse där du får en överblick på hur er webbplats bedöms.

Om allt är som det ska visas en text som meddelar att webbplatsen har 100 procent webbadresser med en bra sidupplevelse. Är det något annat än 100 procent kan du klicka dig vidare för att få mer information om de delar som behöver förbättras. När analysen visar 100 procent bra sidupplevelser kan du bocka av en punkt på listan över saker att göra för företagets digitala marknadsföring och vara trygg med att webbplatsen är redo för Page experience update.

Powered by Labrador CMS