Krönika: Säkerhet och synlighet på LinkedIn
LinkedIn är med sina 774 miljoner medlemmar det största nätverket som inriktar sig på användarnas professionella och yrkesmässiga digitala närvaro. Företagets vision är att skapa ekonomiska möjligheter genom att koppla samman yrkespersoner från hela världen för att främja deras produktivitet och framgång.
Enligt den nyligen utkomna undersökningen Svenskarna och internet använder 27 procent av tjänstemännen LinkedIn varje vecka och drygt hälften har använt nätverket det senaste året.
Rätt utnyttjat är LinkedIn ett fantastiskt verktyg för företag och dess medarbetare då det är det sociala nätverk där jag tycker att företag och medarbetare tätast kan och ska interagera på ett naturligt sätt. Ett vanligt misstag många företag gör är dock att allt innehåll skapas på företagets profil och att inlägget sedan delas vidare av några få anställda.
Det finns sätt att involvera sina medarbetare som är betydligt effektivare:
• Låt medarbetarna dela med sig av sina kunskaper via artiklar på sina expertområden på deras egna profiler. Artiklar på personliga profiler får i de absolut flesta fall betydligt större räckvidd och engagemang än företagsartiklar.
• Be medarbetarna kommentera på företagets inlägg istället för att dela det vidare på sina profiler. Inlägg med kommenterar och gillamarkeringar får bättre synlighet.
• Använd funktionen för att avisera anställda när nya inlägg skapas. Meddela gärna även medarbetarna i förväg så att de agerar snabbt efter publicering, detta då aktivitet under första timmen är extra viktig för hur ofta inlägget visas i följarnas flöden.
• De medarbetare som regelbundet skriver artiklar kan aktivera nyhetsbrevsfunktionen för att skapa ytterligare bättre räckvidd.
• Använd funktionen för att boosta inläggen som skapas på företagssidan. Även små belopp skapar en bra extra räckvidd.
Utöver ett genomtänkt skapande av innehåll är det relativt vanligt att inte tänka på säkerheten gällande hanteringen av behörigheter och konton så även där finns det en del att tänka på.
• Se till att använda ett unikt lösenord och aktivera 2-stegsverifiering. Detta gäller speciellt de medarbetare som har tillgång till företagssidan och annonskontot.
• Se över listan med administratörsroller så att det är rätt personer som har tillgång till företagssidan. En rekommendation är att alltid ha minst två administratörer för att minska risken att tappa kontrollen över sidan om något oväntat händer ett användarkonto.
• Har företaget en extern aktör som hjälper till med innehåll eller annonsering ska de läggas till som administratörer för betalda media så att de inte får full kontroll över företagssidan.