Levins har fått västeråsare klarsynta i decennier
Sen 1958 har det anrika företaget Levins Optik legat på Sigmatorget mitt i hjärtat av Västerås.Men redan en tid före 1934, då företaget registrerades hos Bolagsverket, drog Edvin Levin igång verksamheten.
Gustav Levin, fjärde generationens optiker i företaget, berättar att hans farfars pappa började sin verksamhet i Grängesberg och att han efter en ganska kort tid flyttade den till Västerås.
– Och i de lokaler vi finns nu flyttade Levins in i redan 1958 och sen dess har vi funnits här, säger han.
Efter att Gustavs farfars far slutade så tog hans farmor och farfar över driften och senare utbildade sig även hans pappa till optiker.
– På optikerskolan så träffade han min mamma som var en av de tidiga kvinnliga optikerna i Sverige och tillsammans med farmor och farfar drev de sen Levins under ganska många år.
Gustav Levins äldre bror Johan Levin började också han i företaget, först som springpojke för att sen lära sig yrket från grunden.
– Själv jobbade jag i Sälen och hade det ganska roligt, ler han, jag är ju uppvuxen i den här butiken men hade inte en tanke på att börja här själv. Jag ville nog bli något annat.
Men en dag så frågade Gustavs äldre bror honom om de inte skulle ta över en dag ”Mamma och pappa lever ju ett bra liv”.
– Jag blev smickrad av frågan och efter ett tag så blev det att jag började på optikerskolan.
Det föll sig så att på optikerskolan träffade Gustav sin blivande fru Linn som flyttade med honom till Västerås.
– Jag levde liksom om mina föräldrars liv. Jag växte upp i Barkarö och flyttade senare dit med min fru, vi och mina föräldrar har sommarstuga bredvid varandra och jag har också ett bra liv, skrattar han.
Gustav berättar att företaget genom året har gått i vågor, ett tag under hans farfars tid var det ett företag som alla i hela landet kände till.
– Han importerade till exempel linser som en av de första i Sverige, säger han.
På senare år så krympte företaget sakta men säkert och då Gustav och hans fru och bror tog över så var de fem stycken som jobbade i företaget.
– Vi har långsiktigt gnetat på och gjort det vi trott på, sansad kvalitetsoptik, där vi försöker täcka in alla kunder. Vi har allt ifrån enkla produkter till de mest kvalificerade som går att få tag på.
De har siktat på att långsiktigt bygga en bra relation med kunderna.
– Vi behöver inte annonsera in nya kunder hela tiden, gör vi ett bra jobb så kommer de nöjda att sprida budskapet, säger Gustav Levin.
Gustav och hans bror arbetade på och under en sex-sju år så byggde Johan och hans fru Liselotte en båt ifrån grunden samtidigt med jobbet i butiken.
– Sen seglade han och hans fru jorden runt och jag och min fru tog över driften. Och fortfarande efter tio år är min bror ute och seglar.
Idag är man nio personer som arbetar i butiken där man även har en egen verkstad. I verkstaden utförs reparationer och glasen slipas, för att ge korta leveranstider och god service.
Levins optik tillhör inte någon kedja men är tillsammans med andra obundna optiker samlade i en paraplyorganisation där man till exempel gör gemensamma inköp, utbildningar och kvalitetscertifieringar.
– Sverige är extremt kedjestyrt till skillnad från till exempel Danmark och kedjor är superduktiga på att vara kedjor, men det gör det ganska lätt för oss att sticka ut genom att inte tillhöra en kedja. Vi kan vara flexibla på ett annat sätt, säger han.
Glasögon är ju inte bara ett hjälpmedel det är ju även ett mode, ett sätt att förstärka sin personlighet och Levins har cirka tusen bågar i sitt sortiment.
– Jag vill att man ska sticka ut, så att man inte går ut på lunchen och träffar tio stycken med samma båge. Jag gillar det här spretiga, att hitta personligheten. En del bågar är mer business, konstnärliga eller bohemiska, så det gäller att hitta varje persons personlighet. När man valt stil så hittar varje kund ofta tre till fem bågar att välja emellan och då tycker jag att det är kul om kunden sticker ut – En wow-effekt. Helheten är jätteviktig, kunden ska ju se bra ut.
Gustav berättar att coronan har gjort att man tänkt till, att man kan vara lycklig i det lilla.
– Vi behöver använda saker längre, vi behöver handla saker som håller och det går åt rätt håll i små, små steg. Fler och fler bågar blir ekologiska och görs i material som är bättre för naturen, och det tycker jag är jättebra.
Lokalerna vid Sigmatorget ser i stort sett ut som de alltid har gjort även om lite av det ursprungliga renoverades bort under 70-talet.
– Vi trivs jättebra här och ser det som en stor fördel att kunderna känner igen sig. Vi har varit på väg att växa ur lokalen, men samtidigt vill vi kvar. Vi har funnits här i fyra generationer, och här finns hjärtat i verksamheten.
Avslutningsvis säger han att de alltid utgår från att vara genuint närvarande och intresserande av det de gör.
– Jag tror på att göra det vi gör och göra det bra.