Globalt bolag. Brands For Fans har etablerat sig utanför Sveriges gränser genom samarbeten med stora band som Motörhead.

Svenska bolaget i nära samarbete med världens största rockstjärnor

En av de medverkande utställarna när Smakfullt arrangeras för första gången är den globala dryckesproducenten Brands For Fans, som genom sina drycker knyter starkare band mellan stora rockband och deras fans.

Publicerad

Brands For Fans grundades 2012 av Sari H Wilholm och Yvonne Wener och har sedan dess producerat drycker åt svenska band som Hammerfall och In Flames, men även globalt kända band som Motörhead, KISS och Def Leppard.

– Grunden är att de själva är rockfans och jobbade hos en traditionell vinimportör som lanserade en av de första produkterna som var brandade med en rockgrupps namn och såg då direkt att det fanns en stor efterfrågan hos fansen, berättar Filip Lundquist, vd på Brands For Fans.

Han fortsätter:

Filip Lundquist är vd på Brands For Fans.

– Ur det växte sedan en idé om att skapa ett bolag med en affärsidé om att knyta an starka band med fansen, för det vi gör är ju att vi knyter starkare band mellan banden och fansen med en dryckesprodukt.

Hur har företaget utvecklats sedan starten?

– Vi har gjort en stark utveckling, initialt jobbade vi enbart i Sverige och det vi har gjort de senaste åren är att ta bolaget på en internationell resa och signat större band. Idag jobbar vi med några av de största banden som finns, säger Filip Lundquist.

Vad tror du är nyckeln till er framgång?

– Det första är trovärdigheten mot fansen, vi har alltid jobbat väldigt nära både fansen och artisterna i produktutvecklingen. Det andra är kvalitén på våra produkter, vi har aldrig tummat på kvalitén utan hellre att det får kosta lite mer och att det blir en riktigt bra produkt.

– En fråga vi får ofta är hur ett litet svenskt bolag får jobba med globala varumärken som KISS till exempel, och det korta svaret på det är att vi har bevisat att vi kan göra den här typen av produkter. Banden litar på att vi levererar bra kvalitet genom hela kedjan från planering och produktion till paketering och marknadsföring, för alla bitar är lika viktiga.

2019 började Brands For Fans för första gången tävla med sina produkter och har sedan dess vunnit flera priser, bland annat KISS mörka rom Monstrum som tog hem utmärkelsen Årets bästa mörka rom 2021.

Hur går det till när ett band eller en artist inleder ett samarbete med Brands For Fans?

– Det finns två vägar, antingen hör artisten eller bandet av sig till oss vilket händer väldigt ofta, och det ser vi som ett bevis på hur starkt vi har byggt vårt varumärke. När det händer tittar vi på vilken artist det är, hur deras fanbase ser ut och om vi har resurser nog att ta oss an det nu.

– I andra fall så approcherar vi en artist som är på vår wish list, KISS är ett bra exempel på det. När vi har kommit överens om ett samarbete diskuterar vi tillsammans fram vad för slags dryck de vill skapa, vi har gjort allt från glögg och champagne till rom och öl. I det skedet är vår master blender högst delaktig. Därefter laborerar vi fram en dryck som alla parter är nöjda med.

Har ni någon artist på er wish list som du vill avslöja?

– Det finns många drömartister, vi arbetar redan med flera starka rockband men det vore roligt att jobba med en stark kvinnlig artist, vilket vi tittar på.

Vad har ni för förhoppningar med er medverkan i Smakfullt?

– Vår förhoppning är att vi ska visa den höga kvalitén i våra produkter och locka konsumenter som kanske vanligtvis inte köper våra produkter. Men även att träffa fans, det finns säkert många som tycker att det är spännande att testa våra produkter.

Powered by Labrador CMS