Carlsson rattar Auto-centrum med finskt flagg

Auto-Centrum i Västerås har sedan månadsskiftet en ny ägare. Men profilen Jan Carlsson blir kvar i företaget för att sälja Mercedes-lastbilar.

Publicerad

Det har gått några dagar, sedan 1 september, då Auto-Centrum i Västerås togs över av Veho, Finlands största företag i bilbranschen. Men Jan Carlsson rattar fortsättningsvis Auto-Centrum från vd-stolen på Wijkmansgatan.

Att Jan Carlsson skulle bli en lastbilssäljarprofil i Västerås är en tillfällighet. Vi backar bandet tillbaka till 60-talet och Kongokriget.

– Jag kom hem skadad och visste inte vad jag skulle göra. En kompis jobbade med bil. Jan började hos Olle Olsson som sålde Saab. Vi var 13 säljare och man jobbade bara mot provision. Ett fem år, 1965 var Olle Olsson intresserad av lastbilar och blev generalagent för Hanomag-Henschel.

– Han ställde upp alla tretton säljare, han pekade på mig och sa "du ska fortsätta med lastbilar". Så på den vägen är det, förklarar Jan Carlsson.

Men Olle Olsson valde att lägga ner lastbilssatsningen och Jan Carlsson sålde Bedford-lastbilar under några år.

En dag ringde telefonen och det var Olle Olsson som ville att Jan Carlsson skulle komma på ett möte. Förslaget var att Pontus Widén och Jan Carlsson skulle bli återförsäljare för Hanomag-Henschel i Västerås.

– Jag blev tagen på sängen, jag hade inga pengar att starta upp företag, men Olle Olsson förklarade att Pontus Widén hade pengarna och jag hade kunskapen.

– Vi sålde mer än konkurrenten Philipssons, säger Jan Carlsson.

1992 valde Philipssons att dra sig tillbaka och verksamheten i Västerås blev till salu. Jan Carlsson valde att slå till och ta över verksamheten. Nu har det finska familjeföretaget Veho, med 1 800 anställda, bestämt sig för att satsa på lastbilar i Sverige och köpt Jan Carlssons Auto-Centrum.

– När jag tog över från Philipssons var vi 5 personer och nu är vi 26 anställda, säger Jan Carlsson.

– De hade ett intresse av vårt företag. Det stämde överens, att man ska ha trevligt och må gott på jobbet, sedan började vi förhandla, säger Jan Carlsson.

– Jag blir kvar i företaget och har hand om lastbilar. Namnet kommer man ha kvar här i Västerås, det är så "inkört" hos kunderna.

Genom åren har Jan Carlsson varit Mercedes trogen genom åren. Hanomag-Henschel togs över av Daimler-Benz på 70-talet och valde att sälja lastbilarna under Mercedes-märket.

Merceds är idag världens största tillverkare av lastbilar, något vi svenskar gärna glömmer med två stora jättar som Volvo och Scania i landet. För Auto-Centrum och Mercedes är det tillväxt som gäller. 202020 heter målsättningen, att år 2020 nått 20 procent av marknaden i Sverige från dagens 13 procent.

– Vi är den tredje parten när det gäller lastbilar i Sverige.

Hur har det utvecklats med lastbilar genom åren, finns det någon röd tråd?

– Tankesättet är att få bättre miljö med lägre bränsleförbrukning. Lägre bränsleförbrukning innebär också lägre kostnader.

Framtiden för lastbilen ser ljus ut.

– Lastbilen måste finnas för att vi måste få ut varorna till våra affärer och kunna hämta soporna. Diesel kommer finnas kvar 2030, vi klarar oss inte utan diesel. Tillverkarna jobbar hårt med gasmotorer och hybrider, men det är ett moment 22 med eldrift då batterierna är tunga och då blir det ingen last kvar att köra.

Det är inte bara försäljning av nya lastbilar hos Auto-Centrum. Här finns även tekniker som har jour dygnet runt. Jan Carlsson berättar om Mercedes sensorsystem i lastbilen som på distans kan larma om något fel håller på att inträffa. En stillastående lastbil är en dålig affär för åkaren och kunderna, då kan tekniker i stället rycka ut och göra service innan ett haveri inträffar.

Powered by Labrador CMS