Sara Bourke framför utvalda looks från modemärkets Totême AW18 kollektion, vilken visades exklusivt kurerad på Bukowskis. Foto: Pierre Björk

Sara från Västerås – Bukowskis fynd

Engagerad, positiv, ambitiös, ibland tankspridd, öppensinnad och varm. Så beskrivs Sara Bourke, PR-ansvarig på det anrika auktionshuset Bukowskis i Stockholm, av sina vänner.

Publicerad

Mamma och pappas altan favoritplatsen

Namn: Sara Bourke

Ålder: 34

Familj: Pojkvän Pierre Björk

Född: Hamre, Västerås

Bor: Stockholm

Intressen: Konst och resor

Favoritmat: Japanskt

Favoritplats i Västerås: Altanen hemma hos mamma och pappa en solig sommardag.

Favoritplats i Stockholm: Rosendals trädgård för sin äppelträdgård och sina goda bakelser.

Utbildningar: Journalistik på Poppius, grafisk design och kommunikation samt operativ projektledning på Bergs School of Communication i Stockholm.

Ett av Bukowskis intima värderingsrum, ritat av Londonbaserade Studio Ilse Crawford. Foto: Bukowskis

Sara Bourke säger att hon aldrig haft ett konkret mål för sin karriär.

– Min drivkraft har alltid bottnat i en vilja att vara på en viss plats i världen eller vara en del i ett specifikt sammanhang. När jag väl är där, kommer tankarna på hur jag kan utveckla min roll eller ta nya steg inom organisationen. Det brukar ske organiskt men möjligheten att kunna göra det är vad som för mig gör en arbetsplats attraktiv.

Innan hon började på Bukowskis arbetade hon som senior PR-konsult på Patriksson Communications, en kommunikationsbyrå i Stockholm med fokus på mode, inredning och konst.

– De sista åren ansvarade jag för att utveckla byråns arbete med kunder inom konstvärlden, så som Waldemarsudde, Sven-Harrys Konstmuseum, Market Art Fair med flera. Ett arbete som öppnade helt nya dörrar och gav mig oerhört mycket på ett personligt plan. Innan dess bodde jag i New York i fem år där jag arbetade som PR och- marknadschef för ett modeföretag. Samtidigt drev jag en blogg och skrev om mode för tidningen Nöjesguiden.

2017 började Sara jobba på Bukowskis som PR-ansvarig, ett arbete Sara säger framför allt handlar om kommunikation.

– Mitt arbete är otroligt variationsrikt men som PR-ansvarig försöker jag hitta kärnan i vad som gör en specifik auktion eller ett designobjekt så intressant, både för media och för våra prioriterade målgrupper. Nå ut med budskapet om att handla på auktion inte bara är väldigt roligt utan ett av de bästa sätten att handla hållbart och samtidigt göra en god investering för framtiden.

Vad är roligast med ditt jobb?

– Det roligaste är att jag får omge mig med så kunniga kollegor, den ena specialist på modern konst, en annan på 30-talsmöbler eller keramik, det är verkligen en ynnest. Det jag ser som utmaningen professionellt är att förnya och förädla varumärket Bukowskis. Förnya i sättet vi kommunicerar med våra kunder, som via digitaliseringen nu finns över hela världen, och förädla genom att dela med oss av den kunskap som finns i huset till nästa generation samlare av konst- och design av kvalitet.

Sara har många bollar i luften men ett av de senaste projekten hon är särskilt stolt över är samarbetet med det svenska modemärket Totême, som under Stockholms modevecka i januari visade sin höstkollektion på Bukowskis, tillsammans med skulpturer av konstnärerna Eric Grate och Eva Lange.

– Mötet mellan mode och konst lockade en helt ny publik och den efterföljande utställningen med Eric Grate och Eva Lange blev mycket välbesökt och samarbetet i sig omskrivet i allt från amerikanska Vogue till Svenska Dagbladet, berättar Sara som själv är konstintresserad och älskar skulptur.

– Just nu är det det enda jag letar efter på Bukowskis auktioner online. Jag har även satt upp bevakning på keramik från Gunnar Nylund, Axel Salto och Wilhelm Kåge, vilket betyder att jag får ett mail om det kommer in något från dessa formgivare. Vilket är toppen om man inte hinner kolla igenom utbudet själv varje dag.

Trots ett stort fokus på sitt jobb tar sig Sara tid att slappna av på fritiden.

– Den här tiden på året möter jag helst upp mina vänner efter jobbet för ett glas vin på någon lokal bar. I bästa fall övergår det till en längre middag, mer vin och samtal om vardagliga trivialiteter. Det ger energi och påminner mig om att relationer är det viktigaste jag har. Sommartid finns det inget bättre än att cykla ut till vattnet eller in och runt i Hagaparken. Känner mig aldrig så fri som då.

På frågan om varför hon tror att hon tagit sig dit hon är idag svarar hon att hon tror att en kombination av prestationsångest och nyfikenhet nog är de egenskaper hos henne som gjort att hon tagit sig dit hon är nu. Men även de kvinnliga cheferna hon haft, som alla fungerat som mentorer och varit inspirerande förebilder.

– Jag har valt att inte sätta upp några konkreta karriärmål just nu, men drömmer om värmen, Vietnams skärgård och ett fortsatt händelserikt liv!

Bukowskis

Bukowskis är Nordens ledande och mest moderna auktionshus. Med sina klassiska lokaler vid Berzelii Park i Stockholm har Bukowskis med sina snart 150 år, blivit en självklar plats för konst och design av kvalitet. Bukowskis har utöver sina klassiska slagauktioner även en mycket framgångsrik online-verksamhet med auktioner dygnet runt, vilka besöks över 1,6 miljoner gånger i månaden av kunder ifrån hela världen. Bukowskis sålde 2017 det dyrast sålda verket på auktion under året, vilket var ”Inferno” av August Strindberg, som såldes för 18 575 000 kronor efter en intensiv och spännande budstrid.

Mamma och pappas altan favoritplatsen

Namn: Sara Bourke

Ålder: 34

Familj: Pojkvän Pierre Björk

Född: Hamre, Västerås

Bor: Stockholm

Intressen: Konst och resor  

Favoritmat: Japanskt  

Favoritplats i Västerås: Altanen hemma hos mamma och pappa en solig sommardag.

Favoritplats i Stockholm: Rosendals trädgård för sin äppelträdgård och sina goda bakelser.

Utbildningar: Journalistik på Poppius, grafisk design och kommunikation samt operativ projektledning på Bergs School of Communication i Stockholm.

Bukowskis

Bukowskis är Nordens ledande och mest moderna auktionshus. Med sina klassiska lokaler vid Berzelii Park i Stockholm har Bukowskis med sina snart 150 år, blivit en självklar plats för konst och design av kvalitet. Bukowskis har utöver sina klassiska slagauktioner även en mycket framgångsrik online-verksamhet med auktioner dygnet runt, vilka besöks över 1,6 miljoner gånger i månaden av kunder ifrån hela världen. Bukowskis sålde 2017 det dyrast sålda verket på auktion under året, vilket var ”Inferno” av August Strindberg, som såldes för 18 575 000 kronor efter en intensiv och spännande budstrid.

Powered by Labrador CMS