ANNONS

Livet som platschef på O’Learys Västerås

Intervju med Karin Granlund

Publicerad Senast uppdaterad

Annons från O´Learys Västerås

Under den tiden hade hon sett svårigheterna med personalen, trycket som kom både från huvudkontor, medarbetare och inte minst från gäster. 

– Det är ett väldigt komplext jobb och man ska alltid vara alla till lags. Men eftersom jag, i större delen av mitt liv, alltid har försökt att tillgodose allas behov, och se till allas bästa, så tänkte jag att det här jobbet verkligen är något som jag kan klara av och göra bra. 

Varje månad analyserar hon resultatet med ett givande resultatmöte och utvärderingar för att försöka hitta bättre och mer effektiva sätt att jobba. 

Fakta om O’Learys Västerås:

Fakta om O’Learys Västerås: 

n 4000 kvm yta 

n 1 restaurang på övervåningen (32 TV apparater) 

n 1 Beergarden

n 1 event-del med eget kök och restaurangdel 

n Open mic karaoke på onsdagar 

n 10 bowlingbanor 

n 5 shuffleboard 

n 4 moden dart tavlor 

n 4 karaokerum

n 3 biljardbord

n Arkadspel

n 5 barer, 3 dansgolv

n 2 scener 

Öppettider: 

n Måndag -tisdag och torsdag: 16:00 – 23:00.

n Onsdag: 16:00 – 01:00 (event-delen) 23:00 i restaurangen 

n Fredag: 16:00 – 03:00 

n Lördag: 12:00 – 03:00 

n Söndag: 12:00 – 22:00 

n Stängt på julafton och midsommarafton. En dag per år stänger man även för personalaktivitet. 

– Vi är 107 personer på lönelistan, vilket innebär att områden som vi inkluderar är: kök, servis, event, städ, baren, vakter och ledningsgrupp.

I Karins jobb får hon även direktiv från huvudkontoret om vad som behövs göras. 

– Det är ofta en omöjlig balansgång, men någon måste göra det. Ibland känner jag att jag inte alls klarar av jobbet, att det blir för övermäktigt och att jag tappar kontrollen. 

Men de flesta dagar i veckan tycker hon att jobbet är det mest utvecklande och givande som hon någonsin har haft. 

– Det ska också tilläggas att jag som tvåbarnsmamma har haft ett konstant dåligt samvete för att min familj ofta har blivit ”drabbade” av mina jobb-timmar samt då jag har blivit tvungen att ”hoppa in” och jobba. Likadant gentemot jobbet, att jag ibland inte kan stanna kvar och jobba eller hoppa in och jobba, för att jag behöver vara hemma med mina barn. 

Karin berättar att det efter hennes skilsmässa blev lite lättare att bygga upp sina veckor på ett annat sätt. 

– De veckor jag inte hade barnen så kunde jag fokusera på jobbet och barnen blev i fokus på mina barnveckor. Missförstå mig rätt, skilsmässa är inget jag rekommenderar, eftersom man blir själv i det mesta, men just med min jobbsituation så var det kanske det bästa för mitt samvete och det bästa för mig personligen. 

Under 2024 var O’Learys Västerås med om många utmaningar och Karin har verkligen prövats som chef och ledare. Hon säger att hon många gånger under åren har ifrågasatt sitt eget ledarskap.

– Det har varit väldigt tufft och krävande på många sätt. Jag är så glad att jag har fått stöttning genom dessa händelser av min chef och huvudkontoret, men också av min fantastiska ledningsgrupp och personal, som också har gjort allt de kan för att hjälpa och stötta i olika situationer. 

Jag har även fått stöttning genom mina nätverk och kontakter utanför företaget, vilket har gett mig styrka och en känsla av att jag måste lyckas och gå igenom det här för att komma ut starkare. 

Hon började delta i olika nätverk, bland annat VSK Bandy (Bokadero), VSK fotboll samt Business women och Box of Padel, för att få en bättre förståelse för västeråsare och staden i sig. 

– Det har verkligen varit positivt, eftersom jag inte är från Västerås och jag ville bli insatt i vad vår publik och målgrupp behöver och vilken vår målgrupp faktiskt är. 

Karin säger att när hon började arbeta på O’Learys 2019 så fanns det inte så mycket struktur i företaget, personalen gick på knäna för att överleva julbord, musikhjälpen och en överbelamrad nattklubb. Men hennes dåvarande chef började ta tag i det och de skapade en stark ledningsgrupp. 

Det tillsattes också en marknadstjänst som kunde hjälpa dem att synas mer och mer i Västerås. Samt att de försökte förbättra servicen och bygga upp struktur. Men i och med Corona och allt vad det innebar så var det svårt att fortsätta med planen framåt, vilket gjorde att den fick ligga lite på paus tills verksamheten kom igång igen. 

Öppettider

  • Måndag till tisdag och torsdag: 16:00 – 23:00.
  • Onsdag: 16:00 – 01:00 (event-delen) 23:00 i restaurangen 
  • Fredag: 16:00 – 03:00 
  • Lördag: 12:00 – 03:00 
  • Söndag: 12:00 – 22:00 
  • Stängt på julafton och midsommarafton. En dag per år stänger man även för personalaktivitet. 

Efter sommaren 2022, kom då beskedet att O’Learys Västerås tidigare platschef ville sluta och Karin gick i början in drift för att se hur alla jobbade och hur de kunde förbättra sig.

– Jag insåg att vår service inte var i närheten av vad den kunde vara. Vi behövde öka vårt gästfokus och sätta sport i centrum, samt se mer till gästerna och deras behov. Men det är otroligt svårt i dagens samhälle att hitta personal som kan ge bra service, gillar sport och att engagera sig. Det kommer nog alltid att vara ett pågående arbete för mig. 

Nu har företaget gjort en omorganisering, där hon kommer närmare sina avdelningsansvariga och i och med det även personalen i drift, vilket gör det lättare för henne att arbeta med servicenivå och gästfokus. 

Karin tror att det största problemet de har på sin enhet är sjukfrånvaro. 

– Detta är också något som vi arbetar hårt med, vi vill försöka förstå varför vi har så hög sjukfrånvaro. Serviceyrket är väldigt slitsamt, hos oss jobbar man kvällar och helger, ofta i ett högt tempo. Många av våra unga medarbetare är inte medvetna om vad som faktiskt krävs av dem, så jag tror att det blir en chock för många som kommer ut i arbetslivet att man faktiskt behöver jobba för pengarna, säger hon och fortsätter: Men man får alltid en bekräftelse av gästerna när man faktiskt har gjort ett bra jobb, och det är en känsla som jag tror att många i vår bransch uppskattar och vill ha och det gör att man gärna är kvar i den här branschen. 

För att jobba i branschen och klara av det säger hon att det krävs ett visst sorts psyke, att personalen ofta får en viss sorts eufori efter ett långt pass där de knappt har hunnit sitta ner på tolv timmar.

– Men om man vet att de flesta gästerna har blivit nöjda och att man själv har gjort sitt bästa för att det ska bli en bra upplevelse så är det värt det, säger hon. 

2025 blir ett spännande nytt år. 

– Vår grej har ju varit att försöka samarbeta med olika företag och göra lite nya saker. Vi och Stigen har haft ett samarbete där vi försökte dra in mer folk till City. Jag personligen gillar Stigen och vi kommer säkert att hitta på saker tillsammans igen. 

Källaren Comedy, med Joacim Björkvall och Erik Rosenberg, har börjat med stand-up i Beergarden en måndag i månaden vilket verkligen blivit en succé. Det är en härlig stämning med både nya och rutinerade komiker. 

– Vi ser verkligen fram emot att fortsätta med detta även till hösten. Men det har verkligen kickat igång bra hittills. 

Karin berättar att hennes nyaste samarbete är med Ann-Sofie på Leklust och att de kommer att dra igång aktiviteter och arrangemang för barn och familjer. Under sportlovet kommer de till exempel att bygga upp en bilbana i nattklubbsdelen och göra det till en lek-del till sina yngre besökare. 

– Där kommer man även att kunna pyssla och leka. Eftersom det kan vara svårt för de yngre att bowla, eller spela spel så vill vi försöka hitta aktiviteter till alla. Leklust har alltid dragit igång mycket för barnen och vi vill gärna vara med och hjälpa till med detta. Jag själv har två små barn och jag vet hur det är att betala mycket pengar för aktiviteter på både Jumpyard, Leos och hos oss också. 

– Vi vill försöka skapa roliga aktiviteter tillsammans, där Leklust och O’Learys går ihop för att skapa något roligt som inte behöver kosta så mycket. Ann-Sofie kan visa upp leksaker hos oss och vi står för lokalen och får lite inkomst för läsk och popcorn. 

Den 5 april kommer Grannen Måns, som är Karins första projekt med just barnaktiviteter. De kommer då att behöva ta en entrékostnad för själva konserten, men de kommer att ha en del för barnen med just leksaker från Leklust och även smink, hår-produkter och tatueringar, som Leklust står för. Karamellfarbrorn som är en samarbetspartner kommer också att vara med på detta event och även andra event framåt. Så det betyder att det också kommer att finnas godis på plats. Det samarbetet ser Karin också fram emot att använda på olika vis. 

Hon berättar att den 10 maj kommer Dolly Style som då blir deras andra barn-projekt, där de kommer qatt göra ett liknande event, med en del i nattklubben där de har smink, hårprodukter och godis för den yngre publiken. 

– Det kommer att bli jättekul att dra igång event för barn och familjer. Jag hoppas att de blir lyckade så att vi kan ha fler av den sorten framöver. 

O’Learys fortsätter såklart också med en del punk, rock, metal och deathmetal. 

– Den 28 februari kommer Mimikry och den 29 mars kommer Lastkaj att spela på stora scenen. 12 april kommer Avantgardet att spela på Stora Scenen i nattklubben. 26 april har Bulgusal sin kick off hos oss igen. 7 juni kör vi en repris av DOOMFEST och även PAFF har bokat in punkspelningar i Beergarden och det är även lite metal-spelningar inbokade på lilla scenen. 

Karin fortsätter att berätta om det digra programmet.

– Vi kommer att göra en liten nysatsning på nattklubben då vi kommer att ha en ”fokusgrupp” utanför O’Learys, som ska hjälpa oss lista ut vad Västerås vill ha, som olika dj:s och uppträdanden. Uppdatering av ljud och ljus sker löpande, men det kommer att bli en liten nysatsning med början i april. 

De har redan större event inbokade, 7 mars blir det 80-tals fest med bland annat Tone Norum, The Playboys och Richard Herrey. 

– Det kommer bli en fantastisk kväll, med en massa happenings, säger Karin. 

Programmet fortsätter med ”Pink-night” den 8 mars, där de har ett samarbete med Red Bull och deras New Edition. Då är det ju också den internationella kvinnodagen och final på Mello, så det är mycket som händer. 

– Vi kör en härligt rosa kväll, där vi också väljer att gå in och stötta Cancerfonden med kvällens entré-avgifter. 

Den 28 maj kommer de att testa ett nytt koncept som heter ”Yes we can” som är ett event för en äldre målgrupp, i ett samarbete med Hans Björck. Karin säger att hon även ser fram emot onsdagen den 30 april då de efter Melloframträdandet har bokat in Kaliffa. 

Och såklart så glömmer de inte bort sporten. 

– Det är så viktigt för oss, jag vill att vår nya ”Supportergarden” ska fortsätta, den är också nere i Beergarden, främst på lördagar. Då är det många Premier League-matcher som vi vill visa för fansen. Där nere har vi fått en härlig stämning, vi får se om vi kan bibehålla den känslan, men vi behöver mera personal som är fotbollsintresserade och som förstår vikten av att skapa en bra atmosfär för våra sportintresserade gäster. 

Det är en svårighet som de har i dagsläget, att hitta sportintresserad personal. 

– Men vi försöker så gott vi kan. Ibland kan det också vara oekonomiskt att öppna en till del, när det inte redan är fullt på övervåningen. Men jag vet att gästerna vill ha ett bra ljud och att kunna se tv-skärmar på just sin favoritmatch. Det är en viktig del som vi ska jobba med. 

I sommar kommer O’Learys att bygga vidare på sin uteservering då de känner att det är härligt att visa sport utomhus även om det inte är något OS i år. Men de försöker satsa vidare och hoppas att de kan få lite skön stämning även utomhus. 

Hösten är redan under bokning för artister och event så Karin har en bra känsla framåt och känner sig motiverad inför 2025.

– Det ska bli roligt att utveckla nattklubben och se till att även familjer kan känna att de har en naturlig plats hos oss. Så klart tror vi att det kommer att komma in andra aktörer på marknaden här i Västerås, men jag har alltid trott på att konkurrens är bra för marknaden och för oss också. För att man inte ska hamna i en känsla av ”det går bra nu” och att man stannar i utvecklingen och förnyandet av sin verksamhet. 

Slutligen säger Karin Granlund att de vill tacka alla gäster för deras feedback och återkommande återkoppling.

– Det hjälper oss att kunna förbättras och förändras samt att snabbt hitta problemen i verksamheten. Det är guld värt! 

Powered by Labrador CMS