Mr Mango har växt ur sin foodtruck på mindre än ett år
Från början var det mest tänkt som ett roligt extrajobb på sommaren. Men gänget bakom foodtrucken Mr Mango fick snabbt tänka om. Efter påsk kommer de att finnas på tre ställen i Västerås. Och framgångssagan tycks bara fortsätta. – Det har gått väldigt fort med allting, vi försöker ta de chanser som dyker upp, säger Josefin Jackson och Marcus Nilsson.
I samband med Coppersmiths-festivalen i maj förra året var det premiär för Josefin Jackson och Marcus Nilssons foodtruck Mr Mango.
Sedan dess har allt gått i en rasande takt.
– Planen från början var att köra foodtrucken på sommaren och sedan återgå till våra vanliga jobb och kombinera på något vis, berättar Josefin Jackson när vi träffas i Kocken & Kastrullens gamla lokaler på Sigurdsområdet som Mr Mango fick chansen att ta över i höstas.
Det nya och unika konceptet i stan med mango i alla rätter föll dock snabbt västeråsarna i smaken – med ändrade planer för grundarna som följd.
– Jag jobbade på Hemköp och Marcus hade precis pluggat klart till fysioterapeut och skulle börja jobba som det. Men det fick han inte! Det får bli personalvård istället, säger Josefin med ett skratt.
För nu är det Mr Mango som gäller till 100 procent för duon som känt varandra sedan gymnasietiden och jobbat tillsammans på flera restauranger i Västerås tidigare.
Det kan behövas, för det är massor på gång.
Efter påskhelgen öppnar de sitt tredje ställe när de flyttar in i Saluhallen Slakteriet och blir en del av deras streetfood-satsning.
– Det var inte heller planerat. Men vi var på ett möte där för en tid sedan och fick frågan. Då sa vi till varandra: Vi kör!
Det innebär även att företaget behöver anställa personal. De kommer att ha 20 egna kvadratmeter att husera på i Saluhallen,
– Vi kommer att satsa på våra uppskattade tacos där. Vi får se vad folk säger, vill de ha något annat så får vi kanske komplettera. När vi öppnade här på Sigurd har vi kunnat utöka menyn mot vad vi serverat i foodtrucken, med bland annat sallader så vi har andra rätter också.
Det är fortfarande mango i alla rätter, ingen mening att ändra på ett vinnande koncept.
– Vi har fått så jättepositiv feedback, det är verkligen jättekul.
Vid sommarens festivaler förra året fanns en viss tveksamhet till en början.
– Det var väl inte helt lätt att stå bredvid en langosbil som är så inarbetat. Men när väl folk provat, framför allt vår veganska taco som blivit väldigt populär, så handlar alla minst en gång till.
Hur har det här året varit?
– Det har varit otroligt kul. Framför allt att åka runt på festivalerna. Där går det undan!
Men det har inte varit många lediga dagar.
Och sommaren blir fullspäckad.
– Vi växlar upp och ska åka på stora festivaler som Sweden Rock och Way out west för första gången och Brännbollsyran i Umeå där vi var även föra året. Det blir en rejäl roadtrip från norr till söder.
På hemmaplan utökas också, förutom Slakteriet-satsningen, den mobila delen i samband med Cityfestivalen.
– Vi har fått hela Stora torget så vi ska ha scen och öltält och matservering där, berättar Josefin Jackson.
Om det var slut med det? Nej, ett öl tillsammans med lokala Hantverksbryggeriet är också på gång. MrMangos Mangonificent mango beer, en IPA på 6%.
– Från 1 april finns vår den på Systembolaget. Vi kände att det inte fanns jättemånga som hade så mycket mangosmak i sina öl. Så vi har tryckt i mycket mango i den!
Det känns som att ni kommer ha att göra den närmaste tiden?
– Ja, det är verkligen massor på gång. Men det är kul och vi vill ta de chanser som dyker upp.
Känslan är att framgångssagan Mr Mango fortfarande har många oskrivna kapitel.