Startade salladsboomen – nu öppnar de på Erikslund
Det är salladsboom i Västerås! Och de som startade trenden i Västerås var Salladsmagasinet på Hälla. Nu tar företaget ett nytt steg och expanderar verksamheten. – Nästa år öppnar vi även på Erikslund, säger ”salladshjältarna” Mattias och Niklas.
För ett par år sedan var det en explosion av hamburgerbarer i Västerås. Nu har trenden bytts ut, och istället har en betydligt nyttigare trend tagit över – nämligen salladsbarer.
De som inledde boomen var Salladsmagasinet på Hälla.
Killarna bakom satsningen är Mattias Lindh och Niklas Bussert.
Mattias är kock och har jobbat med mat mer eller mindre hela yrkeslivet. Niklas står för företagandet och kommer från industrin där han bland annat jobbat med robotar.
Idag har även Mathilde Sundberg tillkommit i ledningen och har hand om HR-frågor och är även projektledare för företagets nya satsning på Erikslund.
Företaget grundades 2017, men öppnade i januari 2018.
– Vi var beredda på att det skulle gå bra, men kanske inte att det skulle gå så här fort.
Genombrottet kom under sommaren, som det året var en supersommar.
– Det var den bästa sommaren i mannaminne, så vi fick ett ordentligt uppsving när värmen kom, säger Mattias.
För Mattias, som är kock, har tanken om att öppna ett nyttigt snabbmatställe funnits länge.
– Så fort man äter snabbt så brukar det vara onyttigt. Vi ville vända på det så att det skulle vara snabbt – och nyttigt, säger han.
Hur tänkte ni när ni valde lokal?
– Jag jobbade som säljare på den tiden och åt mycket ute. Jag var mycket just i dom här områdena och sökte mat, men det fanns inte så mycket att välja på om man ville äta nyttigt, säger Mattias.
– Många tyckte att det var konstigt att vi skulle öppna här, men det är många som jobbar här i området och det finns flera sätt att ta sig hit – och det finns mycket parkeringar, säger Niklas Bussert.
Vad är, om ni får säga det själva, det speciella med just era sallader?
– De är mer innovativa och vi försöker använda råvaror som inte brukar användas i sallader. Dessutom är dom lagade från grunden av kockar. Allt hos oss är hemlagat, till och med dressingen och brödet, säger Mattias.
– Sen tror jag att det handlar om god stämning, att vi tar emot kunderna med ett leende och har kul, säger Niklas.
– Och vår rökmaskin inne i restaurangen, fyller Mattias i och skrattar.
Kundernas stora favorit på menyn är rostbiffsalladen med det lite makabra namnet Roadkill.
– Det är nog Västerås mest sålda sallad, säger Mattias.
Med humor, men ändå med ett visst allvar i grunden, har Mattias och Niklas tagit fram en vision som ska spegla vad företaget står för.
– Vår vision är att rädda världen från snabbmatszombies, säger Niklas och visar en zombie-tröja som dom tagit fram som reklam.
– Vi vill se till att folk äter sallader och håller sig friska och starka istället för att bli zombies, säger Mattias.
Leken med zombier hänger med även i Salladsmagasinets reklamfilmer i sociala medier.
– Vi släpper en ny film varje november, där ”salladshjältarna” tar upp kampen mot snabbmatszombisarna, berättar Niklas.
Utrymme för roligheter
Under pandemin har Salladsmagasinet klarat sig bra. Men de tuffa tiderna i samhället har ändå fått företaget att ta fram nya lösningar för att erbjuda kunderna en säker service.
– Vi har bland annat infört en parkeringszon dit vi bär ut sallader. Det är bara att kunderna ringer in till oss så levererar vi dom direkt till bilen. Det blir lite som en drive thru, säger Mathilde.
Den största nyheten för Salladsmagasinet är dock etableringen på Erikslund.
– Vi tänker öppna i början av nästa år. Det är många som har sagt att dom önskat att vi skulle finnas där, så nu uppfyller vi deras önskemål, säger Mathilde Sundberg.
Konceptet kommer att kännas igen även om lokalen i sig är annorlunda.
– Bland annat är det sju meter i takhöjd, så det finns lite mer utrymme för roligheter att jobba med. Bland annat planerar vi en stor zombiemålning, berättar hon.