"Vi vill inte förbjuda bilar, men minimera behovet"
På riksplan har miljöpartiet två språkrör. Så fungerar det även i Västerås. Denna gång träffar Västerås Tidning, nummer 1 och 2 på miljöpartiets kommunlista - Anna Thunell och Markus Lindgren.
handlar kommunpolitik om att göra människors vardag lite bättre
I höstens lista till kommunfullmäktige toppar Anna Thunell och Markus Lindgren.
Vem är Anna Thunell?
– Jag är snart 35 år och ursprunglingen från Kalmar och har bott här i 15 år. Hittade kärleken här och fastnade. Nu är jag kommunalråd och innan har jag jobbat som undersköterska i många år. På fritiden är det husvagnen som gäller.
Var campar ni helst?
– Ute vid Skinnskatteberg eller vid släkten nere i Småland.
Vem är Markus Lindgren?
– Jag är 33 år gammal, tvåbarnsfar, bor i ett radhus på Skiljebo. Jobbar med statlig ungdomsvård där jag är rektor och biträdande institutionschef. Politiskt sysslar jag med utbildningsfrågor och är vice ordförande i social- och arbetsmarknadsnämnden.
Varför blev du politisk aktiv, Markus?
– Jag har varit politiskt aktiv länge. Har varit aktiv i studentkåren och så vidare. På vägen började jag tröttna på att kommentera beslutsfattande och i stället vara med. Det växte ett sug efter att ta den rollen i stället och klev av rollen som förbundsordförande för Lärarförbundet student. Möjligheter öppnades när jag klev av och fördjupade mitt engagemang i det parti jag i "det fördolda" vad medlem i.
Anna, hur blev du politiskt aktiv?
– När jag var riktigt ung var jag engagerad i Svenska kyrkans unga och kom in i föreningslivet på det. I mitt arbete som undersköterska såg jag mycket som skulle kunna göras på ett annat sätt. Jag fastnade för miljöpartiet, utifrån helhetstänket med klimat och människan.
– Jag såg orättvisor som finns mellan kvinnliga och manligt dominerade arbetsplatser. Vilket manligt dominerad arbetsplats, exempelvis i industrin skulle gå med på delade turer? Det är något jag verkligen brinner för.
Vilka utmaningar finns det i Västerås?
– Vi ser sakta att skolresultaten blir bättre, men det finns mycket kvar att göra inom vård och omsorg. Alla har vi läst granskningen i VLT. Många ställen fungerar bra, men det finns väldigt mycket att göra. Vi skulle gärna se sex timmars arbetsdag med bibehållen lön. Personalen måste ha ork, säger Anna Thunell.
– Ett stort problem idag är att det är stopp i flyttkedjorna, att det kan vara svårt att hitta bostäder. Även på miljöområdet måste vi göra mer. Det är inte tillräckligt för att vi ska klara vår del av Parisavtalet. Måste biblioteket bara låna ut böcker, kan de också låna ut verktyg, säger Anna Thunell.
Markus Lindgren fortsätter:
– Västerås tillväxttakt är stor. Mycket handlar om hur vi får till samhällsbyggnad med smart kollektivtrafik, att de kan bo, äta och konsumera på samma platser, men mindre yta. Det finns en falang som vill att staden sprids ut. Vi vill bygga staden inåt.
– Skolan är en stor utmaning. Grundskolan har inte rört sig i den riktning och takten vi velat. Skolsegrationen är stor i Västerås. Vi ligger högt, vi har stora problem, det kräver politiskt mod att vi kanske inte kan ha högstadieskolor i alla delar av staden. Mycket handlar om att bryta boendesegregrationer.
– Glädjande nog har vi fått bättre meritvärde inom gymnasieskolorna. Den utveckligen måste leta sig ner i grundskolan.
Anna Thunell:
– I dag när barn far illa och hamnar snett, så kan man ofta se tendenserna tidigt. Kanske skulle man lägga resurser på de yngsta barnen. Det kan vara ett extra hembesök från BVC hur man har det hemma till att ge stöd i förskolan.
– Jag tror att det skulle hjälpa skolresultaten att tidigt fånga upp barnen som riskerar att hamna snett.
– För mig handlar kommunpolitik om att göra människors vardag lite bättre.
Trafiksituationen i Västerås, hur ska den bli bättre?
– Det handlar om kollektivtrafik, det blir trångt i city när alla har egen bil och reser samtidigt. Nästa steg är att ta reda på var vi behöver tätare turer. Men också att kollektivtrafiken är väl fungerande och går tillräckligt ofta ut till landsbygden, säger Anna Thunell.
– Sedan 2011 har resandet ökat med 40 procent, säger Markus Lindgren.
– Vi driver frågan att alla barn ska kunna gå och cykla till sina skolor. Platserna måste vara säkra för barn. Vi vill inte förbjuda bilar, men minimera behovet. För den som bor och inte behöver bil så behöver Västerås erbjuda alternativ.