Föräldrar tar med sig advokat till skolan: ”Inte acceptabelt”
Vissa föräldrar i Västerås ställer orimliga krav på sina barns lärare och i enstaka fall kan de ta med sig en jurist till utvecklingssamtalet
Föräldrar kan ta med sig en jurist när elever kallas till utvecklingssamtal, rapporterade TT Nyhetsbyrån nyligen. Detta beteende förekommer även i Västerås berättar Sara Drew, som är utvecklingsledare på kommunens barn- och utbildningsförvaltning.
– Ja, på ett fåtal grundskolor, skriver Sara Drew på e-post till Västerås Tidning.
Efter att Västerås Tidning väckt frågan har saken diskuterats i kontakt med rektorer för 33 kommunala grundskolor och samtliga kommunala gymnasieskolor. Av grundskolorna säger 14 rektorer, 42 procent, att vårdnadshavare i Västerås ställer orimliga krav på lärarna om exempelvis betygssättning.
Utöver betyg kan kraven gälla stöd eller extra anpassningar, utredning av kränkande behandling, klassbyte och disciplinära åtgärder.
– Ofta handlar det nog om osäkerhet och bristande tillit. Skolan ser det som av stor vikt att skapa goda relationer med hemmen, tydliggöra förväntningar och skapa förutsättningar för god dialog, skriver Sara Drew.
Inte alla vårdnadshavare
Samtliga som uttalar sig i frågan vill understryka att det är en minoritet vårdnadshavare som ställer orimliga krav på lärarna. Majoriteten av vårdnadshavare sköter sig.
Inom den kommunala gymnasieskolan har det inte förekommit att föräldrar har anlitat jurist. Däremot märks det att föräldrarna i samtal med lärarna mer systematiskt försöker påverka sina barns betyg, berättar Stefan Remne, verksamhetschef för den kommunala gymnasieskolan.
– För några år sedan litade man på att skolan skulle göra sitt bästa, säger han.
Tar tid från undervisning
Det kan till exempel hända att vårdnadshavare begär ut statistik för enskilda lärares betygsättning och jämför dem med andra. Följden blir att lärarna tvingas lägga tid på att bevisa varför betygssättningen är rimlig i stället för att lägga tid på undervisningen. Det kan leda till att eleverna oftare får skriva prov.
– Det gynnar inte eleverna i slutändan, säger Stefan Remne.
Erik Liljenskog, ordförande för facket Sveriges Lärare Västerås, känner igen det.
– Vissa vårdnadshavare lägger sig i lärares arbete och profession på ett sätt som inte är acceptabelt. De anser sig veta bättre och ifrågasätter lärarens bedömningar, betygsättningar och arbetsuppgifter, skriver han på e-post till Västerås Tidning.
– En av anledningarna till att det blivit såhär är naturligtvis ”marknadsskolan” vi har i Sverige där vårdnadshavare ser sig som kunder och enkelt kan byta skola om det inte passar dem. Det är ett helt orimligt skolsystem som driver på många saker som sänker undervisningens kvalitet, skriver Erik Liljenskog.
Politiker kritisk
Roger Haddad, Liberalernas oppositionsråd i Västerås, ledamot i utbildningsnämnden och tidigare skolpolitisk talesperson för partiet i riksdagen, är också kritisk.
– Vi kan inte ha en ordning där det förekommer hot mot skolans personal, eller där man tar med sig advokater till utvecklingssamtalen, skriver han på e-post till Västerås Tidning.
Roger Haddad ser däremot inte det fria skolvalet som problemet.
– Valfriheten är en viktig liberal reform. Man måste kunna välja förskola eller grundskola för sina barn. Problemet är den överdrivna marknadsföringen som sker från både kommunala som friskolor där man ibland lockar med saker, det måste upphöra. Jag vill se en hårdare kvalitetsgranskning gentemot kommunala som friskolor. Endast seriösa aktörer ska få bedriva verksamhet. Liberalerna genomför just nu också de största skärpningarna av friskolorna på decennier just för att fokusera på kunskap och kvalitet, men grundproblemet här är avsaknad av respekt för skolans uppdrag och inte minst för lärarna som profession. Därför måste vi återupprätta respekten för Sveriges lärare.