Johan Hellström är försäljare hos Landrins Bil. Foto: Fredrik Klevenhaus

Fullt tryck för Landrins – Mercedes lanserar nytt

Landrins Bil i Västerås är en stor aktör med två bilhallar och verksamhet i Avesta, Lund, Sundsvall och Eskilstuna. Det blir ett år med mycket nya modeller när Mercedes laddar upp.

Publicerad

Som Mercedes-spekulant i Västerås är Landrins Bil på Hässlö ett givet mål.

I år står den tyska giganten i startgroparna med flera nya modeller.

– Det är en hel del nylanseringar i år. Det stora är elhybrider. E-klass kommer i pluginhybrid med bensin och diesel (bara diesel på kombimodellen), säger Johan Hellström.

Pluginhybriden på C-klass kommer också i år.

– Jag fick provköra den hos Mercedes och körde den i bergsmiljö. Känslan var att den elektrifierade modellen orkar mer. El är framtiden, säger Johan Hellström.

Mellanklass-SUV:en GLC får en uppdaterad version som ska passa in i Mercedes formspråk. Likaså GLE, CLA och A-klass Sedan kommer i nya versioner. Och helt nya B-klass kom förra veckan.

– Mercedes släpper alla som en bomb. Det är designuppdateringar, nya modeller och hybrider. Vi hade bensinhybrider tidigare, men där harMercedes lagt ner tillverkningen då de inte skulle klara av dagens utsläppskrav.

Pluginhybrider är eftertraktat av Mercedes-spekulanterna.

– Främst är det tjänstebilsförare, men också privatpersoner som är intresserade.

El högt på listan

Elektrifiering är självklart en stor del av Mercedes nya modeller. Här kommer Mercedes satsa på EQ-konceptet. I veckan presenterades EQV, världens första eldrivna MPV. Lithium-jon-batteriet på 100 kWh ska kunna ge en räckvidd på hela 40 mil. En produktionsklar bil kommer visas upp i höst och en eventull lansering kan väntas till 2020.

Bilen delar designelement både med sitt klass-syskon V-Klass och med eldrivna EQC. Det sistnämnda inte minst i fronten där LED-listen känns igen. Interiört är karaktären ”Progressive luxury”, med en hög dos välkomnande mysighet.

EQC kommer ha fyrhjulsdrift, ha dubbla motorer och kunna leverar 402 hästkrafter med ett vridmoment på 765 Nm. För den som trycker gasen i botten så kommer 100 kilometer i timmen att nås på 4,9 sekunder. EQC kommer också kunna bli utrustad med en dragkrok och dra 1 800 kilo.

Bilen är försedd med Mercedes röststyrda infotainment-system MBUX som drar nytta av både av AI och Augmentet Reality när det gäller att förenkla för föraren. Liksom EQC är den också kopplad till ett helt ekosystem av olika tjänster. Från navigator som planerar rutten utifrån laddningsnivå och var det finns laddplatser, till appar som förklimatiserar bilen medan den är ansluten till elnätet.

För Landrins andra märken, Subaru och Nissan väntas också uppdateringar i modellprogrammen. Subaru lanserar en ny Forester under året och laddar även på med hybridmotorer. Nissan kommer göra en uppdatering av Leaf med ett batteri på 62 kWh.

FRAMTIDA BIL? Nya Mercedes-Benz EQC är den första modellen i bilmärkets stora satsning på elbilar. Nya modeller kommer att lanseras löpande och fram till 2022 ska sju helelektriska EQ-modeller från Mercedes-Benz ha lanserats. Foto: Daimler AG
Powered by Labrador CMS