Förskola. Arkivbild.
Förskola. Arkivbild.

Fyra av tio i förskolans personal i Västmanland saknar rätt utbildning

Hela 39 procent av personalen i förskolorna i Västmanlands län saknar rätt utbildning

Publicerad

Här saknar flest rätt utbildning i förskolan i Västmanlands län

Andel som saknar rätt utbildning

Norberg 66 %

Västerås 44 %

Fagersta 40 %

Hela 39 procent av alla anställda i förskolan i Västmanlands län saknar förskollärarexamen eller barnskötarutbildning. Bara 40 procent av personalen har förskollärarexamen. Det visar statistik från Skolverket som Sveriges Lärare har sammanställt.

– Alla barn måste garanteras undervisning av behöriga lärare i förskolan oavsett var de bor i landet. Allt annat är helt fel väg att gå, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.

Norberg sticker ut

Det finns stora regionala skillnader i utbildningsnivån på förskolan. Bland kommunerna i Västmanlands län sticker Norberg ut med särskilt hög andel personal utan rätt utbildning – hela 66 procent. Jämför man Västmanland med andra län hittar man gott om exempel på kommuner med både högre och lägre andel personal utan utbildning.

Sveriges Lärares genomgång av Skolverkets statistik visar att det råder stor brist på förskollärare. För att förskolorna ska klara sitt uppdrag borde minst två tredjedelar av personalen ha förskollärarexamen, enligt facket. Men det är bara tre kommuner i hela Sverige som når den nivån. Inom Västmanland hade 40 procent av personalen förskollärarexamen förra året. Det innebär att det saknas drygt 700 förskollärare i länets förskolor. Inom landet som helhet är det 41 procent av personalen i förskolan som har förskollärarexamen.

– Den kunskap och trygghet rätt utbildad personal bidrar med är ovärderlig. Regeringen måste ta detta på allvar nu. Förskolan lägger grunden för barns framtida skolgång, säger Anna Olskog.

Bristen på behörig personal är inte bara ett problem för barnen, utan också för de anställda. En enkätundersökning bland medlemmarna i Sveriges Lärare visade att hela 86 procent av de svarande lärarna i förskolan att bristen på utbildade kollegor leder till högre arbetsbelastning. Därför är behovet av planeringstid skriande.

– Eftersom förskollärare har ansvaret för undervisningen i förskolan blir det oerhört tufft för dem när de har för många outbildade kollegor. Då blir planeringstiden ännu viktigare. Det måste regleras i lag eller i avtal, säger Anna Olskog.

Powered by Labrador CMS