Krönika: Dags att ta tag i närvaron på Linkedin
Linkedin är nog den sociala plattform som flest har skapat ett konto på för att sedan inte riktigt veta till vad och hur de ska använda plattformen.
Anledningen skiljer sig så klart mellan olika personer men en vanlig anledning tror jag är att nätverkets yrkesmässiga inriktning gör att många har svårt att veta vad de ska skriva om. En annan anledning tror jag är att många uppfattar Linkedin som en cv-databas för dem som antingen vill anställa eller vill bli anställda och om man för då tillfället inte är i tankarna på att byta jobb blir plattformen ointressant.
Oavsett orsak till inaktiviteten tror jag många skulle ha nytta av att göra ett omtag och bli mer aktiva. Det gäller både för enskilda individers profiler och för företagens egna sidor. Jag upplever att det under de senaste två åren blivit allt mer aktivitet, delaktighet och värdefull kommunikation i mitt nätverk. Linkedin har för mig blivit ett bra komplement till Twitter för att få ny kunskap och nya kontakter inom mina intresseområden.
Enligt den senaste utgåvan av Svenskarna och internet används Linkedin av 40 procent av dem som har ett arbete och av 26 procent av dem som studerar. Andelen som dagligen använder Linkedin är fortfarande relativt låg men ökar för varje år som går. Det är något fler män, något fler stadsbor, fler högutbildade och i synnerhet fler som bor i ett höginkomsttagarhushåll som befinner sig på Linkedin.
Om du är en av dem som har ett konto och nu vill bli mer aktiv rekommenderar jag dig att gå med i grupper som handlar om ämnen du är intresserad av. I en nischad grupp om ett ämne du har kunskap om är det är alltid lättare att både besvara och ställa frågor vilket i förlängningen leder till ny kunskap, nya kontakter och större kännedom om dig själv.
Många företagssidor skulle också må bra av mer aktivitet och omvårdad. Till skillnad mot till exempel Facebook går det fortfarande att få bra synlighet på sitt företags inlägg utan att behöva sponsra dem.
Några konkreta tips för företagssidor:
• Kontrollera så att alla beskrivande texter är uppdaterade med korrekt information.
• Se till att flera anställda får tillgång till att skriva inlägg så att ni inte blir beroende av att en person skriver allt.
• Våga dela med er av era kunskaper.
• Be att alla anställda som använder Linkedin kopplar sig till er företagssida. På så vis sprids kännedomen om er företagssida.
• Lägg en länk till företagssidan på er webbplats och i era mail-signaturer.
• Se till att ni har en riktig företagssida för företaget och inte en personlig profil döpt efter ditt företag.
Lästips: På Linkedin marketing solutions blog finns massor av tips och exempel på hur både du och ditt företag kan arbeta med Linkedin.