
Så laddar handeln för Black Friday
Shoppingfenomenet Black Friday har växt år för år. Som mycket annat, importerat från USA och en dag full med röda priser i butikerna. Vad betyder dagen för den lokala handeln?
Årets viktigaste period – julhandeln står för dörren och innan dess ska Black Friday avverkas.
Men vi backar bandet en vecka. 2018 kan vara året då den asiatiska varianten slog igenom för fullt. Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba sålde för 280 miljarder kronor bara under söndagen den 11 november – Singles Day, bara under första timmen gjordes beställningar för 100 miljarder kronor.
Förra året introduerade Elgiganten Singles Day i Sverige – en motreaktion i Asien mot ”Alla hjärtans dag”, en dag då man unnar sig själv något extra.
– Få i Sverige vet fortsatt inte vad Singles Day är, så vi var väl medvetna om att vi måste göra en stark kampanj och nå ut brett, vilket vi lyckades med. Trots hård konkurrens med fars dag så ökar antalet besökare till hemsidan nästan med det dubbla samtidigt som försäljningen ökar med hela 130 procent jämfört med förra året. Kunderna handlade långt fler produkter i år, säger Niclas Eriksson, vd för Elgiganten.
Topplistan över de mest efterfrågade produkter för dagen domineras av stora TV-apparater och hörlurar. Bland kundfavoriterna var även spelkonsoler, mobiltelefonen, surfplattor och laptops. På nätet noterades också en kraftigt ökad efterfrågan på stora vitvaror och inbyggnadsprodukter till hemmet.
Viktig handelsdag
Black Friday har vuxit till en viktig handelsdag. Från att först bubblat upp inom e-handeln under 2013 så har antalet butiker ökat för varje år. För två år sedan slog Black Friday igenom rejält och under 2017 förstod samtliga handlare att Black Friday är en viktig handelsdag.
Anders Janzon är ägare och butikschef för Elon Elman i Västerås:
– Det är en handelsdag som ökar och den går att jämföra med mellandagsrean. Många köper julklappar den här dagen och det gör att julhandeln sprids ut lite.
Både mindre hushållsmaskiner och stora vitvaror som kylskåp och tvättmaskiner säljer bra under Black Friday.
Hur har ni laddat upp inför årets Black Friday?
– Vi laddar upp med varor som marknadsförs centralt och bunkrar upp, säger Anders Janzon.
2017 valde Västerås Citysamverkan att gå in i Black Friday och genomföra gemensam marknadsföring och arrangemang.
Sedan tidigare har denna helg varit uppbokad av cityhandeln med den årliga julmarknaden och Black Friday har blivit en bonus.
– Vi gör aktiviteter och det är en viktig helg, då startar julhandeln, säger Maria Fors, vd för Västerås Citysamverkan.
Fredagen innebär extra tidiga öppettider hos butikerna i city. Maria Fors berättar att ett flertal butiker i Igor öppnar redan klockan 7 på morgonen och butiker i Punkt öppnar 8. För att underlätta för den bilburna kundgruppen har Igor fri parkering klockan 6 till 10 samt 17 till 19. Även parkeringshuset i Punkt har fri parkering, men klockan 8 till 10 samt 17 till 19.
– Black Friday har vuxit genom åren och är nu här för att stanna, säger Maria Fors.
Se upp med priser
Många butiker lockar med låga priser inför Black Friday. Men för att det ska få lov att kallas rea så krävs det att butikerna följer reglerna.
– Enkelt uttryckt får man inte lov att locka med låga priser om priserna inte är låga och det är varor man inte har, säger Niclas Ernebratt, jurist vid Konsumentverket.
Med det menas dels att butiken ska ha haft varorna i sitt utbud under en längre tid och att priserna ska vara rejält nedsatta. Dels att reavarorna finns i ett antal som butiken bedömer motsvarar efterfrågan.
Niclas Ernebratt har jobbat med flera granskningar av reklamkampanjer som har innehållit priser som påstås vara lägre än ordinarie pris.
– Som konsument tycker jag att främsta fokus bör vara på vilket pris produkten säljs för och vad man får för det priset. Och när det gäller ett påstått ordinarie pris är det nog sunt att vara aningen kritisk. Ställ frågor till säljaren om när priset tillämpades senast och hur länge produkten har sålts till det priset. Ett annat tips är att använda sig av prisjämförelsesajter för att se butikens prishistorik samt vad andra butiker tar för samma produkt
– Syftet är att ta reda på om reaklippet verkligen är så bra som påstås. Det finns inte något krav på att butiken skriver ut vad produkten har kostat tidigare. Om butiken däremot gör det är det viktigt att det pris som anges är det pris som butiken själv har tillämpat för den aktuella produkten. Det duger inte för butiksägaren att hänvisa till vad andra butiker tar för priser för samma varor.