![BUSSENTUSIAST. Lars Nordin (V), ordförande i tekniska nämnden i Västerås. BUSSENTUSIAST. Lars Nordin (V), ordförande i tekniska nämnden i Västerås.](https://image.vasterastidning.se/271780.webp?imageId=271780&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=72.81&width=960&height=452&format=jpg)
Västerås ska utreda avgiftsfria bussresor
Den politiska majoriteten i Västerås ska se över möjligheten till avgiftsfri buss
Den politiska majoriteten i Västerås (S, KD, C och V) har för 2025 tilldelat tekniska nämnden extra medel för att utreda hur kollektivtrafiken kan utvecklas i hela kommunen. Däribland ska en utredning om avgiftsfri kollektivtrafik genomföras.
![BUS PÅ BUSS. Stökiga ungdomar har misskött sig på bussarna i Fagersta. BUS PÅ BUSS. Stökiga ungdomar har misskött sig på bussarna i Fagersta.](https://image.vasterastidning.se/259381.webp?imageId=259381&width=960&height=548&format=jpg)
Ambitionen är att utredningen ska vara klar till sommaren.
Tanken är att man ska anlita en extern konsult för utredningen om avgiftsfri kollektivtrafik för att den ska bli så objektiv som möjligt.
Utredarna ska titta på erfarenheter från införande av avgiftsfri kollektivtrafik i Sverige och Europa. De ska också analysera kostnaden, om förändringen kan leda till ett behov av fler och större bussar, och vilka för- och nackdelar det innebär när det gäller tillgänglighet, hållbarhet, med mera.
Vissa upplever det som dyrt att åka buss i Västerås i dag och att avgiftsfri buss därför blir som att gå från den ena ytterligheten till den andra.
Lars Nordin (V), ordförande i tekniska nämnden i Västerås, nämner att priserna sänkts på så sätt att 40-resorskortet har införts. Priserna kommer också att sänkas för barn och unga. Han säger att Västeråspolitikerna har haft fler förslag på att göra resorna billigare men att det har stoppats av regionen.
Som Västerås Tidning tidigare berättat har kommunerna i Västmanland olika syn på frågan om avgiftsfri kollektivtrafik. Både Hallstahammar, Kungsör, Norberg, Sala och Surahammar har avgiftsfria bussar. Norbergs kommun införde avgiftsfria bussar så sent som 2024.
Stökigt i Fagersta
Fagersta kommun började tvärtom att ta betalt för sina lokalbusar 2024. Argumentet för att avskaffa de fria resorna i Fagersta var bland annat att det mest var skolungdomar som nyttjade bussarna, vilket gjorde att det blev ”stökigt”.
För två år sedan införde den politiska majoriteten i Västerås ett sommarlovskort med fria resor för barn och unga. Sommaren 2024 gjordes 658 000 resor med kortet, vilket motsvarar ungefär 25 resor per person. Lars Nordin säger att ungdomar därför borde kunna ta vara på den möjligheten året om.
– Jag tror inte att bussarna kommer att bli någon sorts värmestuga. Jag tror bättre än så om ungdomarna i Västerås, säger han.
Om det sedan skulle visa sig att det finns gäng som missköter sig på bussarna får det hanteras på annat sätt, menar han.
– Man kan inte låta en liten grupp förstöra för alla andra, säger Lars Nordin.