SAMARBETAR. Maria Signal Martebo, vd Alstom Sverige, och SJ:s fordonsdirektör Arvid Fredman.
SAMARBETAR. Maria Signal Martebo, vd Alstom Sverige, och SJ:s fordonsdirektör Arvid Fredman.

Västeråsverkstad ska säkra SJ:s tåg i vinter

Förra vintern blev många tåg inställda och nu ska Alstoms tågverkstad i Västerås hjälpa SJ så att det rullar på bättre när kylan kommer

Publicerad

Förra vintern blev svår med mycket snö och kyla. Det ledde till att många tågresenärer drabbades av inställda avgångar och förseningar. Tågoperatören SJ har därför förberett sig för att kunna säkra tågtrafiken för resenärerna den kommande vintern.

– Fler tåg ska rulla och hålla tidtabellen, säger Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ.

Han vill understryka att förseningar ibland beror på saker som SJ inte kan påverka. Rälsen och signalsystemen på järnvägen sköts av andra företag.

– Vi ska fokusera på det vi verkligen kan göra, säger Arvid Fredman.

En del av lösningen finns på Alstoms tågverkstad i Västerås. SJ har utökat sin kapacitet att reparera tåg. Det ska göra det enklare att snabbt åtgärda eventuella fel och därmed minska risken för störningar i trafiken. 

– Vi är bättre rustade än vi var förra vintern, säger Arvid Fredman.

Drivs affärsmässigt

Vissa tror att SJ är någon sorts myndighet som finansieras med skattepengar. Det är visserligen ett statligt företag men politikerna har bestämt att SJ ska bedriva sin verksamhet ”inom ramen för affärsmässighet”.

– Vi har de pengar vi får in från biljettintäkter, säger Arvid Fredman.

Företaget går alltså med vinst. Det har också inneburit att tågresenärernas biljettpengar gått tillbaka till statskassan där de till exempel kunnat användas för att subventionera flygresor. Men så är det inte längre. Det senaste året SJ gav utdelning till ägaren var 2019, för räkenskapsåret 2018. Överskottet används nu för att serva och renovera tågen.

– Vi vill utveckla järnvägen, säger Arvid Fredman.

För Alstom som företag innebär SJ:s ökade kapacitet 15 nya arbetstillfällen i Västerås. Det innebär dock inte att 15 personer kommer att nyanställas, berättar Maria Signal Martebo, vd Alstom Sverige. Arbetet kommer delvis att göras med omplaceringar och bemanningsanställda.

– Det är ett sätt att trygga de anställningar vi har. Alla affärer är viktiga, säger hon.

Powered by Labrador CMS