
Salabutiken som lockar kunder från hela länet
1987 fick Mikael Reuterwall anställning i Electrolux-butiken i Sala som drevs av dåvarande Monteringsbolaget. Två år senare, 27 år gammal, tog han och en annan medarbetare över butiksrörelsen och nu 31 år senare är han fortfarande igång. – Det var när vi började med kök och värmepumpar som rörelsen växte rejält.
Då, 1987, huserade man i en liten lokal på Kålgårdsgatan. Kanske inte helt ändamålsenlig, men man lyckades ändå skapa köksmiljöer utöver att man redan hade ett brett sortiment kyl- och frysskåp, spisar, tvätt- och diskmaskiner. Men det var först vid sekelskiftet kök skulle komma bli en stor del i företagets omsättning. Från början var konceptet styrt under varumärket HTH-Kök, men sedermera övergick det i kedjan Electrolux Homes eget koncept.
– Vi var bland de första att ansluta till den nya kedjan, berättar Mikael och i nuläget är de den enda butiken i länet som tillhör kedjan och för deras sortiment.
Sala-butiken, vars firmanamn är Miljököket i Sala AB, har i princip hela länet som upptagningsområde. Cirka 5 mils radie från Sala är kärnområdet.
Gör hembesök
2008 fick Mikael en ny delägare när Kalle Gardell kom in i bolaget. Dessa båda fortsatte enträget arbetet i butiken parallellt med besök hos kunder i sina bostäder. De hinner med 10-15 hembesök i månaden och dessa kan vara i såväl Surahammar som Sala och Västerås. Suget efter värmepumpar och kök växte och 2013 flyttade verksamheten till en ombyggd affärsfastighet på handelsområdet Fridhem vid Uppsalautfarten.
– Här har vi verkligen hamnat nära annan handel, säger Mikael som delar entré med heminredningskedjan Happy Homes.
Traditionellt sett har Electrolux Home-kedjan sålt vitvaror och även småel som brödrostar, strykjärn, kaffebryggare och dammsugare. Men även stekpannor och annat som hör köket till.
I den mer rymligare butiken finns plats för fler köksmiljöer och Mikael har sett olika trender komma och gå. Något som är tidlöst är de kök som går i lantlig gammal stil.
Den pågående coronapandemin har inte påverkat, trots oro i början.
– Det märks att folk är mer hemma nu och vill hålla efter i sin bostad, säger Mikael Reuterwall, som påminner om att butikskedjan i år fyller 25 år och har fina erbjudanden.
