Västeråslöftets storsatsning – i världsmästarens klass ”En barndomsdröm”
Här är det 22-årige motorlöftets häftiga utmaning. Nu ikväll gick Västeråsaren Martin Enlund ut med nyheten att han kliver upp i den högsta rallycrossklassen Supercar – där bland andra sportens gigant Johan Kristoffersson tävlar. ”Det är en barndomsdröm”, säger Martin Enlund till Västerås Tidning.
Västerås MS-föraren Martin Enlund har haft fyra framgångsrika år i den lägre klassen, Supercar lites. Bland annat med ett SM-silver, två pallplatser totalt i RallyX-serien och en tredjeplats i Nitro-serien i USA.
Nu är det dags för nya utmaningar – i rallycrossens tungviktsklass.
Det har gått undan i svängarna för Martin Enlund.
Det är bara fem år sedan som han stod som vinnare under SM-veckan i Sundsvall – i crosskart.
– Det är egentligen helt otroligt att jag nu har gått hela vägen från crosskarten till Supercar. Det här är en dröm jag har haft sedan jag var barn.
Vad tänker du om att gå upp till den högsta klassen?
– Jag är ödmjuk inför uppgiften, det här är en treårssatsning och det första året är såklart ett läroår. Det kommer främst handla om att både jag och teamet ska samla på oss erfarenheter och lärdomar.
Han kommer att tävla i RallyX-serien.
– Främst i Norden, men även Tyskland. Den täcker norra Europa kan man säga.
Där kan Enlund bland annat få komma att mäta sina krafter med den sexfaldiga världsmästaren och sportens stora gigant Johan Kristoffersson.
– Han körde hela RallyX-serien förra säsongen parallellt med VM-serien.
Det är ett stort kliv för teamet Enlunds Motorsport att ta steget upp till en högre nivå.
– Det är det. Det ligger mycket hårt arbete och bra partners bakom. Det är verkligen jättekul att vi fått ihop det och kunna göra den här satsningen.
Martin Enlund fyller 23 år i mars.
– Förutsättningarna är bra på alla sätt för att ta steget upp nu. Jag har fått en bra läroskola i lites-klassen med internationell erfarenhet.
Förutom det betydligt tuffare motståndet väntar en utmanande detalj att anpassa. Bilen – en Ford Fiesta MK8, byggd av OMSE.
– Det blir den stora grejen. Visst, det är fortfarande 4-hjulsdrift. Men effekten är något helt annat. Jag går från 315 hästkrafter i den förra bilen till 600 hästar nu. Det kommer såklart bli en stor skillnad.
Nu väntar snart en testperiod för att hitta rätt i det nya fartvidundret.
– Vi planerar en hel del tester bara det blir lite mildgrader.
Han kommer bland annat att åka en del på hemmabanan i Västerås.
Och på en favoritbana.
– Vi hoppas komma i väg till Höljes också för att testa.
Säsongen brakar sedan loss i Tierp den 10–11 maj.
– Det är totalt fem tävlingshelger med dubbeltävlingar varje deltävling.
Tävlingsländer förutom Sverige blir Finland, Danmark och Tyskland.
Han kommer sannolikt att ställas mot ett 20-tal ekipage i klassen.
– Nu är det fortfarande silly season och alla förare är inte presenterade än, men det brukar landa ungefär där.
En förare är i alla fall spikad – Martin Enlund från Västerås Motorsällskap.