Västeråsföretag bakom brandtal för idrottens framtid
I en känslofylld reklamfilm från Baushaus uppmanar fotbollsstjärnan Caroline Seger och 25 av Sveriges elitidrottare våra barn och ungdomar inom idrotten att se framåt och kämpa för att nå sina mål – trots pandemin. Bakom reklamfilmen ligger de två Västeråsföretagen Haus och ProLounge.
Under veckan släppte byggkedjan Bauhaus en ny reklamfilm. Den här gången fick dock företagets ordinarie frontfigur Peter Stormare stå åt sidan. Och inte en enda byggvara finns med i reklamfilmen. Istället är reklamen ett enda långt brandtal av Caroline Seger från damlandslaget i fotboll.
– Det är först när du blir testad, som du kan visa vem du verkligen är. Är hallen stängd? Spring ut i skogen. Är träningen inställd? Spela i parken. Blir inte matchen av? Utmana dig själv och tävla på nya sätt, säger Seger och avslutar senare:
– Jag ser inget stoppa idrott. Så låt inget stoppa dig.
Bakom reklamfilmen ligger Haus och ProLounge från Västerås, som båda bland annat jobbar med att producera reklam.
Så här förklarar Markus Andréasson, en av ägarna till ProLounge, varför de valde att den här inriktningen på reklamfilmen:
– Idrotten har det tufft och många unga slutar att engagera sig. Vi ville hitta ett sätt att inspirera och samtidigt markera det allvarliga läget, i form av ett avskalat tal uppbackat av Sveriges idrottselit.