ABB-gymnasiet planerar att starta spetsutbildning i teknik
ABB Industrigymnasium avser att ytterligare utveckla sin utbildning och har ansökt hos Skolverket om att starta en spetsutbildning i teknik; ” Teknikspets mot smarta system och produkter”.
ABB Industrigymnasium har ansökt om en spetsutbildning med start hösten 2018 och skolan i Västerås utökas därmed med en klass. Ansökan till spetsutbildningen sker i samband med det ordinarie gymnasievalet och intagning sker utifrån betyg.
– Vår nya utbildning erbjuder eleverna utmaningar, bredd och spets inom det teknikområde där vi ser den snabbaste utvecklingen, såväl inom forskning som inom samtliga samhällssektorer som Industri, Service, Bostäder och Hälso/sjukvård. Det handlar om smarta system, dvs inbyggda system uppkopplade till artificiell intelligens i molnet. Utbildningen kommer bl a att innehålla teknisk specialisering inom smarta produkter, programmering, robotteknik och mikrodatorteknik, säger Hans Jakobsson, rektor för ABB Industrigymnasium i Västerås.
ABB kommer att erbjuda eleverna på spetsutbildningen såväl praktik som projektuppgifter och studiebesök.
– ABB ser ett stort behov av teknisk kompetens och vi välkomnar initiativet med en teknikinriktad spetsutbildning i ABB Industrigymnasiums regi. Utbildningen ger unga ytterligare en fantastisk möjlighet att satsa helhjärtat på teknik tidigt och den är en viktig del i att säkra kompetens-försörjningen inom teknik och digitalisering för Sverige och världen framåt, säger Johan Söderström, VD för ABB Sverige.
Spetsutbildningen är framtagen i nära samarbete mellan ABB Industrigymnasium och Mälardalens högskola.
– Fokus på spetsutbildningen är inbyggda system, ett område där Mälardalens högskola är nationellt ledande och har ett högt internationellt anseende. Vi öppnar upp för att eleverna ska kunna läsa 30 högskolepoäng inom ämnen som robotik, datavetenskap, elektronik och flygteknik då de förutom kurspoäng även får erfarenhet av akademiska studier. Även under själva gymnasieutbildningen kommer vi att samarbeta med ABB Industrigymnasium genom t ex gästföreläsningar och hand-ledning av gymnasiearbeten. Lärarna på skolan erbjuds också att delta i Mälardalens högskolas projekt och kurser, säger Paul Pettersson, rektor för Mälardalens högskola.
ABB Industrigymnasium har sedan starten 1994 arbetat målmedvetet med att stimulera elevernas entreprenöriella förmågor. Att kombinera teknik med innovation, produktutveckling och entreprenörskap är ett att skolans signum och många av skolans tidigare elever är idag framstående entreprenörer – vare sig det är i egenskap av egna företagare eller som anställda. Detta är ett område som skolan upplever att många ledande internationella teknikföretag efterfrågar kompetenser inom hos sina blivande medarbetare.
– Vi ser fram emot att utveckla vårt goda samarbete med näringslivet och även på denna spets-utbildning kommer vi ha innovation och entreprenörskap som en röd tråd. Vi vet att framtidens tekniker och framtidens ledare behöver kunskap om produktutveckling, affärsmodeller och hur innovationer kommersialiseras. Likaså kommer vi även inom spetsutbildningen ha en internationell utblick genom t ex projekt och gymnasiearbeten i andra länder än Sverige, säger Agneta Berliner, VD på ABB Industrigymnasium.