Varför har ni en hemsida?
De absolut flesta företag har idag en egen hemsida. Dessvärre är det många som nöjer sig så och inte tar fram något konkret syfte med den. Det tycker jag är väldigt synd då det ofta gör att hemsidan snabbt efter lanseringen glöms bort och inte hålls uppdaterad.
Genom något så enkelt som att sätta upp och mäta mål skapas det med automatik en drivkraft att regelbundet förbättra webbplatsen. För att hjälpa några till att komma igång med detta viktiga arbete ska jag dela med mig av några tips som gör att analysarbetet blir både bättre och snabbare. Vi och de flesta av våra kunder använder gratisverktyget Google Analytics för analys av trafiken på webbplatsen, men det finns även andra verktyg med liknande funktioner.
✔ Sätt upp mätbara mål
Oavsett om målet med er hemsida är att få besökarna att prenumerera på ert nyhetsbrev, ladda ner ett produktblad, göra en beställning eller fylla i ett kontaktformulär: gör det mätbart via Google Analytics!
Att sätta upp och mäta uppfyllda mål är grunden för att på ett bra sätt börja analysera era besökare och er digitala närvaro. Om ni till exempel köpt en bannerplats på en webbplats kan ni se hur stor andel av de som klickat på bannern som genomfört en beställning samt även deras geografiska hemvist och hur lång tid de spenderar på din webbplats. För er som driver en e-handel rekommenderar jag varmt att använda den anpassade e-handelspårningen för att få försäljningsstatistik på produktnivå.
✔ Skapa automatiska rapporter
För att få fler inom ert företag att ta del av den information som samlas in är mitt råd att skapa rapporter som med automatik regelbundet skickas ut till berörda personer. Under menyn anpassning i Google Analytics finns några olika sätt att göra detta. Ställ in vilken information som ska presenteras, vilka som ska få rapporten och hur ofta den ska skickas ut. Efter det sköter sig allt med automatik och en pdf-rapport landar regelbundet i inkorgen vilket ökar sannolikheten att den blir läst.
✔ Google Search Console
Ett tips på något som är lite mer avancerat att komma igång med – men som är oerhört värdefullt när det är på plats – är att använda Google Search Console. Med tanke på Googles enorma dominans på den svenska sökmarknaden är det viktigt att ni kontrollerar vilka sidor som indexeras och får varningar om eventuella problem med er webbplats. Via Google Search Console ser ni även hur söktrafiken ändras över tid, varifrån den kommer och vilka sökfrågor som gör att webbplatsen dyker upp i sökresultatet.
✔ En liten analys är bättre än ingen analys
Ett sista råd är att inte känna att alla begrepp och funktioner gör att det känns övermäktig och arbetet med webbplatsen återigen skjuts på framtiden. Börja enkelt med att titta på några rapporter och ta det sedan vidare därifrån.