Smaka på Västmanland firar tio år med en bredare meny – och en publik satsning
När Smaka på Västmanland nu går in på sitt tionde levnadsår är det med en betydligt bredare och synligare meny än tidigare. Med bland annat nya projekt, events och kampanjer ska föreningen med lokalproducerad mat i fokus öka medvetenhet och kunskapen om närproducerad mat. – Vi vill bli den naturliga portalen för lokal mat i Västmanland, säger styrelseledamöterna och projektledarna Rikard Skanevall och Christoffer Axelsson.
Smaka på Västmanland vänder sig till producenter, förädlare eller försäljare av råvaror och erbjuder olika former av affärsutveckling, utbildning och affärsmöjligheter till sina medlemmar.
Målet föreningen strävar mot är att andelen lokala livsmedel ska öka på restauranger, i storkök och i butik och minska avståndet för lokalproducerat till slutkonsument.
Under 2022, året då föreningen firar tio år, växlas arbetet upp för att bredare nå ut med budskapet.
Bland annat via två mässor.
– Vi kommer att finnas med både på Seniormässan i Västerås (20–21 april) och Salamässan (26–28 augusti), berättar Smaka på Västmanlands tf ordförande Rikard Skanevall och styrelseledamoten Christoffer Axelsson, båda dessutom halvtidsanställda projektledare.
Vill man växa och komma ut med sitt budskap och öka sin affär är det ett väldigt bra läge att bli medlem i föreningen nu
Ett arbete har pågått i kulisserna under flera års tid för att kunna sjösätta de projekt och evenemang som nu ser dagens ljus.
Redan 2019 gjordes en genomlysning av marknadssituationen för att ta reda på vad som behövdes för att öka användningen av lokala livsmedel i restauranger, storkök och hemmet och hur medlemmarna ska göra för att få bättre utdelning för sina insatser och arbete.
Bjuder in nya medlemmar
En del av det jobbet mynnade ut i Lokalt på menyn, ett projekt som innehåller flera delar. Bland annat Lokalt på tallriken som inleddes redan förra året och nu får en fortsättning.
Det är tack vare ekonomiska medel från Jordbruksverket som Smaka på Västmanlands resurser stärkts och nu möjliggör en utökad satsning för att synas även i mer publika sammanhang.
– Det är mycket spännande på gång i år så vill man växa och komma ut med sitt budskap och öka sin affär är det ett väldigt bra läge att bli medlem i föreningen nu. Medlemsnyttan är hög.
Smaka på Västmanland består idag av närmare 50 medlemmar – men ambitionen är att växa.
– Vi växte något redan i höstas, men vi vill såklart få in fler medlemmar. Gärna en dubblering, säger Rikard Skanevall och Christoffer Axelsson.
En smak av Italien
De ser de två mässtillfällena som ypperliga möjligheter att sprida ny kunskap och förståelse för lokalproducerade livsmedel och att positionera föreningen som den naturliga portalen för lokal mat i Västmanland.
En annan möjlighet som erbjuds nuvarande och blivande medlemmar är Smaka på Italien, som kulminerar med en studieresa till just Italien i maj.
– Det är en kunskapsresa som föregås av flera utbildningstillfällen där deltagarna ges chans till bland annat affärsutveckling. Att det blev just Italien är för att italienarna är otroligt duktiga på att ta tillvara det närproducerade och servera det med stolthet. Vi hoppas kunna ta med oss en hel del inspiration tillbaka hem till Västmanland.