Riskfylld väg. I nuläget är det inte trafiksäkert att ge sig ut på cykel längs vägen mellan Enhagen och Tidö-Lindö.

30 års arbete för säker cykelväg: Nu ser vi ”cykellyset” i tunneln

I tio år har en grupp västeråsare som bor på Tidö-Lindö arbetat för en trafiksäker gång- och cykelväg mellan Enhagen och Tidö-Lindö. En dröm som snart blir verklighet.

Publicerad

Aktionsgruppen för ”Cykelväg till Tidö-Lindö” består av representanter från Tidö-Lindö Samfällighetsförening, Strömskärs Ekonomiska förening, Gångholmens Byalag, Gångholmens Stugförening, Eriksbo Park Samfällighet samt Föreningen Fullerö-strand.

Sedan bildandet 2015 har gruppen agerat för cykelvägens tillkomst, men det har varit en aktuell fråga sedan mer än 30 år tillbaka, konstaterar Hans Thell som är samordnare och kontaktperson för aktionsgruppen.

– Kampen för en cykelväg ut till Tidö-Lindö har förts av Samfällighetens olika styrelser med dialoger gentemot kommunen sedan slutet 1990-talet, men som då runnit ut i sanden

Resan mot en trafiksäker gång- och cykelväg har varit långt från spikrak.

– I februari 2018 fick vi besked att Trafikverket tillsammans med Region Västmanland och Västerås Stad hade beslutat om ett genomförande av en gång-och cykelväg längs väg 537, från Enhagen till Tidö-Lindö. Trafikverket arbetade då efter målsättningen att produktion av GC-vägen kunde påbörjas 2020.

2020 påbörjades arbetet med en vägplan och under hösten 2021 var det tänkt att planförslaget skulle läggas ut för samråd.

– Samrådet blev tyvärr inte genomfört som planerat på grund av byte av projektledare och dessutom även byte av konsultfirma. Konsulten har ju en central roll i hela processen för vägplan med alla olika steg som den innebär, speciellt i tillståndsprocessen med Länsstyrelsen. Tillståndsprocessen för Natura2000 gick därför på halvfart under 2022 då den har hårda krav och var beroende av Länsstyrelsens handläggningstid, säger Hans Thell.

Det är Trafikverket som ansvarar för vägen och arbetet har delats upp i två etapper.

– Projektet går framåt och vi har påbörjat detaljprojektering av gång- och cykelvägen. Det innebär att vi tittar mer i detalj på hur gång- och cykelvägen ska byggas och utformas. Vi arbetar även med att förbereda underlag för upphandling av en entreprenör, säger Martin Andersson, projektledare på Trafikverket.

Han fortsätter:

– Vi inväntar svar på om vägplanen för sträckan Ekbacken/Enhagen till Eriksbo kommer att vinna laga kraft. Om vägplanen vinner laga kraft ger det oss möjlighet att handla upp en entreprenör och börja bygga den sträckan, som tidplanen ser ut nu planerar vi för en byggstart under våren/ sommaren år 2026.

Fortsättningen på gång- och cykelvägen från Eriksbo till Tidö-Lindö ligger snäppet efter i tidsplanen.

– Den vägplanen förväntas att vinna laga kraft sommaren 2026, säger Martin Andersson.

Syftet med projektet är att få fler människor att cykla och gå samt att öka säkerheten för de oskyddade trafikanterna längs väg 537. I uppdraget ingår även att tillgänglighetsanpassa några av busshållsplatserna längs sträckan. Projektet görs i samarbete med Västerås stad (som är medfinansiär) och Region Västmanland.

– I dagsläget ser vi ”cykellyset” i tunneln och vi ser fram emot att under 2026 äntligen kunna pumpa cykeldäcken och ge oss ut på cykeln eller motionera. Barnen kan cykla till skola, idrottsaktivteter eller till kompisar utan att bli skjutsade av föräldrar. Allt gynnas även hälsa, miljö och klimat. Och bilisterna slipper riskera att köra på nån oskyddad trafikant. Win-win, avslutar Hans Thell.

Powered by Labrador CMS