
Barnen ska få Västerås att blomma i vår och sommar
På torsdagen påbörjas ett projekt där barn på förskolorna i Västerås erbjuds att odla solrosor och gurkor.
Projektet kom till på initiativ utifrån förskolans önskan om att låta banen få ta plats i Västerås stad och göra sina röster hörda. Det hela ska resultera i ett konstverk som synliggör barnen i staden och hur vuxna kan skapa en god miljö för barnens växande.
Barn och pedagoger från deltagande förskolor hämtar fröerna imorgon torsdag, den 13 mars klockan 10.00-12.00 samt 13.00-14.30 i Vasaparken. Några av plantorna kommer sedan att sättas ut vid utvalda platser i Västerås i samband med biologiska mångfaldens dag den 22 maj, skriver Västerås stad i ett pressmeddelande.
De deltagande barnen kommer att få möta Västerås och sin närmiljö på ett nytt sätt, lära sig nya ord och begrepp samt samspela med nya människor genom att plantera solrosor och gurkor. Målet är att upplevelserna ska berika barnen, fördjupa deras relation till och kunskap om naturen och en hållbar framtid.
Odlandet följs genom pedagogisk dokumentation som synliggör barnens tankar och teoriskapande kring växtprocessen. Solrosprojektet gör också att barn från olika delar av staden kan mötas och skapa en social och kulturell mötesplats. Barnen får erfara att det finns många olika sorters solrosor, långa och korta, flerstammiga och enstammiga, gul-vit-rödblommiga.
– Genom det här projektet kan barnen vara med och påverka utformningen av vår stadsmiljö och samtidigt göra den vackrare och mer hållbar, säger Ingela Isaksson, stadsträdgårdsmästare.
Tillsammans med Andreas Pettersson, konstnär och konstpedagog, och Emmy Fridedal, pedagog på Slottsträdgårdens förskola, leder Ingela Isaksson en arbetsgrupp bestående av pedagoger från förskolorna, tjänstepersoner från Västerås stad, KÅC kreativt återanvändningscenter, konstpedagog från Konstlabbet på konstmuseet, Samhällskontraktet MDU och Västerås Citysamverkan.
Syftet är att skapa samarbetsformer över organisationsgränserna för barnens bästa. Tillsammans blir deltagarna medskapare i ett konstverk som heter “Barnen får hela Västerås att blomma”.
– I den här processen får vi lära oss tillsammans med barnen samt reflektera över hur vi kan vara goda trädgårdsmästare åt barnen, varandra och oss själva, förklarar Andreas Pettersson, konstpedagog.