
Bättre förutsättningar för cyklister ska göra Västerås tryggare och grönare
Under året byggs nya cykelöverfarter och gång- och cykelbanor längs flera stråk i Västerås för att öka framkomligheten och tryggheten för cyklister och gående.
Bakom beslutet ligger tekniska nämndens arbetsutskott, skriver Västeråsmajoriteten i ett pressmeddelande.
Totalt 13 nya cykelöverfarter kommer att byggas längs Råbyleden och Björnövägen. Dessa kommer att hastighetssäkras och förses med förstärkt belysning, något som ökar tryggheten under kvällstid och årets mörka månader.
– Det ska vara enkelt och säkert att cykla i Västerås. De här satsningarna är en viktig del i vårt arbete för att främja hållbart resande och göra cykeln till ett självklart val i vardagen, säger Lars Nordin (V), ordförande i tekniska nämnden.
Utöver cykelöverfarterna byggs nya gång- och cykelbanor på Strömledningsgatan på Tunbytorp och Hamregatan. På Hamregatan saknas en gång- och cykelvägslänk som kopplar ihop Väderleksgatan och Björnövägen. Längs denna sträckning finns fotbollsplaner, förskola och ridskola.
– För oss handlar detta inte bara om infrastruktur, utan också om folkhälsa och klimat. Fler cyklister innebär minskade utsläpp, mindre trängsel och en mer levande kommun, säger Eva-Lotta Svensson (C), vice ordförande i tekniska nämnden.
Att förbättra cykelmöjligheterna är också en trygghetsfråga. När cyklister och gående slipper dela väg med biltrafik minskar risken för olyckor, samtidigt som fler upplysta stråk ökar den upplevda tryggheten.
– Föräldrar ska känna sig trygga med att låta sina barn cykla till träningen eller skolan. Säkra cykelvägar med bra belysning gör stor skillnad, inte minst i områden där många barn och unga rör sig, säger Joakim Widell (KD), ledamot i tekniska nämnden.
Ett av Västeråsmajoritetens övergripande mål för mandatperioden är att öka framkomligheten och tillgängligheten för gång-, cykel- och kollektrivtrafik i hela kommunen. Cykelsatsningarna är också en del av Västerås stads långsiktiga arbete för hållbar mobilitet.
– Västerås är redan en av Sveriges bästa cykelstäder, men vi vill bli ännu bättre. Vi vill att cykeln ska vara ett attraktivt alternativ för alla, oavsett om du cyklar till jobbet, affären eller en fritidsaktivitet, säger Jenny Freed (S), ledamot i tekniska nämnden.