Farligt. "Det kan lätt uppstå farliga situationer när det kommer en bil", skriver en västeråsare.

Biltrafik oroar gående och cyklister: ”Farliga situationer”

På Engelbrektsplan är det tillåtet att köra bil samtidigt som många tror att det är bilfritt och det leder till oro.

Publicerad

Engelbrektsplan, mittemot stadsbiblioteket i Västerås, uppfattar många som en sorts torg med sittplatser och blomlådor. Det som inte alla känner till är att platsen är öppen för biltrafik till och från Engelbrektsgatan.

– Som gående/cyklist tänker man spontant att det är en plats endast för fotgängare och cyklister, och det kan lätt uppstå farliga situationer när det kommer en bil, vilket man som t ex nyinflyttad eller besökande inte förväntar sig, skriver en kvinna till Västerås Tidning.

Kritisk. Jörgen Ericsson, 76 år från Västerås säger: ”Jag sitter här varje dag och ser hur bilar och lastbilar kör över torget. Många kör som biltjuvar och har ingen koll på cyklister eller fotgängare. Kommer det barn runt hörnet så kan det sluta i katastrof. Det är idiotiskt att det är tillåtet att köra över torget”.

”Shared space”-yta

Jörgen Ericsson, som Västerås Tidning träffar på platsen, har samma åsikt.

– Jag sitter här varje dag och ser hur bilar och lastbilar kör över torget. Många kör som biltjuvar och har ingen koll på cyklister eller fotgängare. Kommer det barn runt hörnet så kan det sluta i katastrof. Det är idiotiskt att det är tillåtet att köra över torget, säger han.

Linnea Viklund, gatu- och parkchef i kommunen, berättar att Engelbrektsplan fick sin nuvarande form för cirka 15 år sedan.

– Engelbrektsplan är en så kallad ”shared space”-yta. Shared space betyder att gående och fordon samverkar på en gemensam yta utan tydlig uppdelning. Engelbrektsplan är utformad med stenläggning, bänkar, planteringar och solflak (de gula puckarna) för att skapa en miljö som inbjuder till ett lugnt tempo. Bilister får köra över ytan, men ska iaktta försiktighet. Vår bedömning är att detta fungerar bra på den här platsen, och det är också relativt litet flöde av biltrafik över torget, skriver hon i ett mejl till Västerås Tidning.

Linnea Viklund, gatu- och parkchef på Västerås stad.

Linnea Viklund har samtidigt en viss förståelse för att människor kan känna oro.

– Vi tar självklart människors oro på allvar. Det har faktiskt visat sig i den forskning som gjorts kring shared space-ytor att fotgängare kan känna sig otrygga på dessa ytor, särskilt om de inte är vana vid konceptet. 

– Samtidigt ser man att shared space leder till en ökad försiktighet hos trafikanterna: Den osäkerhet som skapas av att inte ha tydliga gränser mellan olika trafikantgrupper leder till ökad uppmärksamhet. När man kommer från Engelbrektsgatan som bilist, så markeras övergången till shared space-ytan med en kantsten. Sträckan fram till Vasagatan är kort, så bilisterna hinner inte få upp någon hastighet att tala om. Det är även god sikt på hela ytan, så det finns goda förutsättningar för ett samspel mellan bilister, fotgängare och cyklister, skriver hon.

Inga skyltplaner

Några planer på att upplysa om vad som gäller med skyltar finns däremot inte.

– Det har aldrig funnits något varningsmärke på den här platsen, vad vi vet på förvaltningen. Det finns heller inga planer för att skylta upp.

Powered by Labrador CMS