Plan. På Öster Mälarstrand planeras det för cirka 900 nya bostäder.

Boende upprörda över byggplaner på Öster Mälarstrand: ”Problem”

Cirka 900 nya bostäder kan byggas på Öster Mälarstrand men Bengt Hollaus, mäklare och boende i området, är besviken.

Publicerad

På Öster Mälarstrand planeras det cirka 900 bostäder, två förskolor, samt centrumverksamheter och kontor. Detaljplanen omfattar fastigheterna Regattan 46 och Kryssen 3 som ägs av Klövern samt Västerås 1:128 som ägs av kommunen.

Besviken. Bengt Hollaus, mäklare och boende på Öster Mälarstrand.

Allmänheten har nu möjlighet att lämna synpunkter på planförslaget fram till den 4 oktober. En som har många synpunkter är Bengt Hollaus, mäklare och boende på Öster Mälarstrand. Han är framförallt oroad för trafiksituationen.

– Det som hänt är att vi märkt en ökad belastning på Björnövägen. Trafiken ökar, säger han.

Bengt Hollaus säger att det ofta blir bilköer på morgonen på sträckan mellan Viksängskyrkan till Steam Hotel. Visionen är att fler människor ska cykla och åka kollektivt men i praktiken ökar hela tiden antalet bilar. Med ökad bebyggelse kommer antalet bilar öka ännu mer och det kan leda till farliga situationer när bilar inte kommer fram, menar Bengt Hollaus.

– Alla kommer att få problem. Räddningstjänsten kan få problem, säger han.

Tänker högt

Bengt Hollaus är också kritisk till att det byggs fler höghus i området. Han menar att de nya planerna innebär för mycket förtätning av bebyggelsen.

– Man behöver inte överdimensionera, säger han.

Byggbestämmare. Thomas Karlsson (S) ordförande i byggnadsnämnden.

Inget stort behov

Bengt Hollaus menar att Västerås överhuvudtaget inte har ett så stort behov av nya bostäder.

– I den konjunktur vi nu befinner oss i finns inget underskott av bostäder. Det finns inga köer, säger han.

Tillsammans med andra boende i området kommer Bengt Hollaus nu att försöka stoppa byggplanerna.

Thomas Karlsson är Socialdemokrat och ordförande i byggnadsnämnden i Västerås. Han har en annan uppfattning.

– Fler bostäder leder till fler bilar, därför görs trafikutredningar i samband med framtagning av detaljplaner. Jag ser inte att trafiksituationen skulle bli ohållbar ifall detaljplan 1886 genomförs enligt det förslag som nu är på granskning, skriver han på e-post till Västerås Tidning.

Precis som Bengt Hollaus bor Thomas Karlsson själv på Öster Mälarstrand.

– Jag ser inga problem med att ta beslut i frågor som gäller byggnationer i den stadsdelen där jag själv bor så länge jag inte är sakägare eller av annat skäl är jävig. Ja, jag bor på Öster Mälarstrand men inte så nära detaljplan 1886 att jag är sakägare.

Powered by Labrador CMS