Bra däck räddar liv. Martina Vallin, på Wiman’s Bil & Däckcenter, säger att vid en olycka är det väldigt stor skillnad på nyare däck jämfört med de som är gamla eller slitna.

De förbereder sig för halkan – snart dags att skifta däck

Vare sig man vill eller inte så är vintern, snön och därmed sämre väglag på gång. Tiden går fort och snart är det dags att skifta till vinterdäck. Att använda vinterdäck är viktigt för trafiksäkerheten och mellan 1 december och 31 mars så är det lag på att använda vinterdäck.

Publicerad

Martina Vallin, på Wiman’s Bil & Däckcenter, berättar att dubbdäck också får användas 1 oktober till 15 april och även under annan tid om det är vinterväglag. Friktionsdäck får däremot användas året runt. 

– Använder man dubbdäck under andra tider så riskerar man att få böter. 

Det finns olika delar man kollar på för att avgöra om de vinterdäck man har duger. 

– De flesta har kunskap om att mönsterdjupet måste vara minst 3 millimeter på personbilar. Där är det även viktigt att kolla mönsterdjupet över hela körytan då däck kan slitas snett. Det kan vara jättebra på ena sidan, men den andra kan vara för sliten. 

Gummit i däcken blir med åldern hårt, vilket även det gör att väggreppet försämras avsevärt. Vi brukar säga att man ska byta när däcken blir 5-6 år gamla.

Martina Vallin

Hon säger att de rekommenderar att man byter däck då det återstår cirka 5 mm mönsterdjup. 

– Däcken slits ungefär 1-2 mm per säsong beroende på hur mycket och hur man kör så i slutet av säsongen behöver de inte längre vara lagliga.

Gummit blir hårt

Annat man behöver kolla är dubbarna, även om däcken har ett bra mönsterdjup så kan dubbarna i princip vara nedslitna och därmed ge sämre grepp.

– Gummit i däcken blir med åldern hårt, vilket även det gör att väggreppet försämras avsevärt. Vi brukar säga att man ska byta när däcken blir 5-6 år gamla. Hur gamla de är ser man på själva däcken där det alltid står vilket år och vecka de tillverkades, säger Martina. 

Man bör även tänka på vilken typ av däck man väljer. 

– Vi rekommenderar att man väljer dubbdäck framför friktionsdäck då framför allt bromssträckan är betydligt kortare med dubbade däck. Det finns även olika klasser som premium-, mellan- och budgetklassdäck. Här märker vi på kunderna att de blivit mer priskänsliga över lag, även vid val av däck, vilket troligtvis har med inflationen och med hur det ser ut i omvärlden att göra.

Rasmus Montelius är en av de killar på Wimans som byter däck.

Vid val av däck finns olika aspekter att ta hänsyn till.

– Fundera på hur det ser ut där du bor, hur långt du kör? Var kör du? Är det stadskörning eller landsbygd? Åker du upp till fjällen ofta? Det man bör väga in är att premiumklassade däck slits normalt långsammare än budgetdäck. Vi på Wimans Bil & Däckcenter hjälper gärna till med att ta fram däck som passar varje kunds förväntningar och ekonomi, säger Martina.

Kontrollera däcken

När däcken väl är bytta så bör man dra åt bultarna efter en tid. 

– Efter cirka fem till tio mil så bör man kontrollera att bultarna sitter som de ska genom att efterdra dem. Det ansvaret ligger på kunden men vi finns självklart där för dem som av någon anledning inte har möjlighet att göra det själv.

Martina avslutar med att säga att det är viktigt att hålla koll på däcken om man förvarar dem hemma. 

– Ta för vana att gå igenom dina däck inför varje ny säsong. Är man osäker så byt hellre däcken i stället för att köra en säsong till. Vid en olycka är det väldigt stor skillnad på nyare däck jämfört med de som är gamla eller slitna. 

Powered by Labrador CMS