Sångglädje. Barnen i klass 1b på Noblaskolan sjöng av hjärtans lust, men var lite nyfikna på fotografen.

Johan fångar eleverna med sång: "Ger en endorfinkick"

När Västerås Tidning kom till klass 1B på Noblaskolan i Västerås sjöng hela klassen engagerat och med glädje. Det är inte vilka sånger som helst som sjungs utan sånger som eleverna i klassen har skrivit själva och som är en del av undervisningen.

Publicerad

Johan Hedlunds undervisningsmetod

  • Johan Hedlund, en klasslärare, började använda en unik undervisningsmetod 2015 där han integrerar sång i sina lektioner.
  • Metoden innebär att eleverna sjunger tillsammans, vilket främjar gruppsammanhållning och gör att de vågar göra fel inför andra.
  • Undervisningen börjar och avslutas med sång, vilket ger en positiv start och avslutning på skoldagen.
  • Enligt Johan behöver lärare inte själva kunna sjunga för att använda denna metod, de kan använda låtar från Youtube och diskutera textens innehåll och struktur.

Den här faktarutan har skapats av Labrador AI och korrekturläst av en journalist.

Klasslärare Johan Hedlund fick idén under sin utbildning till lärare och redan 2015 började han använda metoden i sin dåvarande klass. Han säger att vad han vet så är han ensam om metoden i hela världen.

– Jag kan inte svära på det, men jag tror det, säger han.

Johan undervisar i de teoretiska ämnena samt i musik och ser bara fördelar med undervisningssättet.

– Framför allt så är det en grupp på 24 spridda, helt olika individer som sjunger tillsammans vilket gör att vi blir väldigt tighta och det i sin tur gör att de vågar göra fel, vågar göra fel inför andra, och då lär man sig. Och alla 24, verkligen alla, kan prata inför klassen.

Han märkte tidigt att alla barnen blev engagerade.

– Säg någon som inte tycker om musik? Det spelade ingen roll om det till exempel fanns barn med adhd eller autism i klassen alla var med.

Startar med morgonsång

Det som sjungs nu är en sång om komplimanger. Komplimanger som barnen har funderat ut skrivs upp på tavlan. Man funderar ut om det ska vara stor bokstav, mellanrum eller punkt i meningen.

– Sen tonsätter jag dem. Så bara genom att göra en låt så övar man svenska, säger Johan.

Dagen både börjar och avslutas med att de sjunger.

– Vi startar med en morgonsång för att få en positiv start och en endorfinkick. Sen avslutas dagen med hejdå-sången, för att ge positiva tankar om skolan. Sen under dagen så skiljer det sig lite, men någon sång till kommer för det mesta med.

Han säger att som lärare så behöver man inte sjunga för att undervisa på det här sättet.

– Man kan säga vad man vill om Youtube, men sök på en låt med text. Sjung den låten. Gå igenom meningsuppbyggnad, gå igenom bokstäverna, översätt den till engelska, vad handlar sången om? Eleverna skiter i om läraren kan sjunga. Våga testa!

Johan avslutar med att berätta att det bästa med att sjunga tillsammans är att det blir en bra gruppsammanhållning.

– I min förra klass hade vi minimalt med konflikter på 4 år. Det är helt fantastiskt. Jag är jättestolt, ingen måndagsångest här, skrattar han.

Kommentarer från barnen

Alexander Omaya, 7 år

”Vi har övat mycket och det är kul. Vi lär oss att läsa samtidigt och det är skönt, men det är även roligt med böcker. Sen har vi också sjungit för andra klasser.”

Lowa Redéen, 7 år

”Det är jätteroligt att sjunga och jag lär mig att läsa. Det är känns bra att sjunga med alla kompisar, det är lite nervöst, men det är kul.”

Powered by Labrador CMS