Sylvia Pahlin och Mimmie Lidmår ser över heminredningsavdelningen på Åhléns.

Ljus framtid för Kvarteret Igor – firar flera nyöppningar

Nästa torsdag blir det premiärfest på Kvarteret Igor när hela tre nya butiker preminäröppnar samtidigt och inleder höstens shopping-weekend i Västerås City.

Publicerad

Den 26 september klockan 10 slås portarna till Åhléns, Coop X:tra och Lekia upp för första gången, vilket utgör startskottet för höstens shoppinghelg i både Igorgallerian och resten av Västerås city.

– Det känns så bra, vi har väntat på Åhléns i över ett år nu och även Coop X:tra och Lekia är efterlängtade tillskott. Det känns skönt att kunna ha ett nästintill fulltaligt hus och jättebra butiker som kompletterar det utbud vi redan har, säger Mimmie Lidmår som är marknadsansvarig på Kvarteret Igor.

Åhléns och Coop X:tra huserar längst ner i huset på cirka 2 000 respektive 1 000 kvadratmeter.

Sylvia Pahlin är varuhuschef på Åhléns i Västerås och ser fram emot premiären.

– Det känns så bra! Vi har ett så bra team som jobbar på och är nytillsatta för just det här varuhuset. Vi känner att Åhléns är efterlängtat i stan, även fast vi inte har öppnat än känner vi oss väl mottagna, vilket är jättekul, säger Sylvia.

Det faktum att Åhléns återvänder till Västerås beror på de nya ägarna, förklarar Sylvia.

– Vi har en ny ägare som tror på fysisk handel och vill öppna nya varuhus igen, speciellt på platser där man tidigare stängt ner. Så vi är det tredje varuhuset som öppnar upp i år igen då Västerås var en stad man gärna ville tillbaka till, säger Sylvia och fortsätter: 

– Nu har vi fått den här härliga platsen i bästa cityläge som vi är superglada över att öppna ett nytt Åhlénsvaruhus på. 

I samband med premiäröppningen kommer Åhléns locka med bland annat goodiebags och flera fina erbjudanden.

Bilder från Åhléns

För drygt ett år sedan flyttades den Coop-butik som huserade i bottenvåningen på Igor till Punkt, och nu återvänder alltså Coop till samma våningsplan men i helt nya lokaler med succékedjan X:tra som erbjuder ett lågpriskoncept.

– Det känns riktigt bra att vara tillbaka med en butik i Igor. Det finns många starka aktörer i gallerian, så vi ser positivt på tiden framför oss i ett av Västerås bästa city-shoppinglägen, säger Marcus Forsberg, ansvarig affärsområdeschef Coop Mitt.

De första 150 betalande kunderna kommer få en goodiebag. Dessutom finns ett lyckohjul på plats med möjlighet att bland annat vinna ett presentkort värt 150 kronor. Det bjuds även på fika.

Från vänster: Anna Fridfeldt Ida Stillman Ottilia Hokkanen Sandra Merza Eleonora Robson Tindra Ihrfors Jennifer Silversten Ruslan Primak

På våning 2 i gallerian förbereder Daniel Åhlund inför öppningen av sin tredje Lekia-butik i Västerås.

– Jag är från Västerås och tror på cityhandeln. Jag har butiker i båda ändarna av stan och nu vill jag in i mitten också, säger Daniel Åhlund.

Hur känns det inför premiäröppningen?

– Det känns bra. Det är spännande och blir mycket drag när vi öppnar samtidigt som Åhléns och Coop X:tra, det är kul när det händer grejer, säger Daniel glatt.

Daniel Åhlund förbereder inför öppningen.

Etableringen av Lekia i Kvarteret Igor rimmar väl med den nya familjeinriktningen på gallerian.

– Vi vill satsa mer på barn och barnfamiljer, så Lekia är en jättestor del i det. Vi satsar även på en stor lekyta utanför butiken, berättar Mimmie Lidmår.

Lekytan är speciellt projekterad för Igor och byggs på plats.

– Under öppningshelgen fokuserar vi lite extra på barn på plan 2. Då blir det ansiktsmålning, popcornmaskin, fiskedamm, pannkaksfest och annat kul för de yngre, säger Mimmie.

Mjukare färger

Under det senaste året har gallerian renoverats för ett mjukare intryck.

– Vi kallar det för Igor 2.0, det har gått från att vara en galleria som är väldigt stram i sitt utseende och marknadsföring till det här. Vi har velat mjuka upp det och ta in varmare färger och har jobbat mycket med beige och naturmaterial, säger Mimmie och fortsätter:

– Vi har både målat om och bytt växter, byter en del av golvet och byter samt lägger till ny belysning. Det senaste året har vi fasat ut det gula och kantiga i vår marknadsföring och mjukat upp stilen, så nu känns det som att huset och vår layout kommer att matcha lite bättre.

Materialet till den nya lekytan.
Powered by Labrador CMS