Pedagoger och skolledare prisades i stadshuset
Den 4 december delade Västerås stad ut Pedagogiska priset och Skolledarpriset 2024.
Priserna delades ut av ordförandena i de pedagogiska nämnderna vid fyra ceremonier. Priset på 25 000 kronor ska gå till fortbildning, studieresa eller liknande.
Här är årets pristagare:
Pedagogiska priset, förskola:
I Ur och Skur Förskolan Boken, med motiveringen:
"För att ni med naturen som klassrum engagerar barnen i djur, natur, miljö och klimat. Ni arbetar aktivt för att engagera samtliga barn i meningsfulla aktiviteter utifrån varje barns förutsättningar. Pedagogerna fångar med lyhördhet och flexibilitet upp behov hos både barn och vuxna, och får alla att känna sig trygga."
– Som den enda I Ur och Skur-förskolan i Västerås är det ett stort erkännande för utomhuspedagogiken och det upplevelsebaserade lärandet att få priset. En beprövad pedagogik som ligger i tiden. Vi är stolta och glada över att bli tilldelade Västerås stads Pedagogiska pris, säger Heli Nordberg Lindell, rektor, och Annika Lagergren, ägare.
Pedagogiska priset, grundskola:
Anna Rattur Runfeldt och Linda Berner Lindberg, Piltorpsskolan, med motiveringen:
"För att ni arbetar som ett team med eleverna och kontinuerligt planerar, genomför och utvärderar er undervisning tillsammans. Genom ert samarbete skapar ni en lärmiljö där eleverna känner sig trygga och motiverade att lära sig. Med ert förhållningssätt skapar ni en kultur där alla barn leker med varandra, men även stöttar och hjälper varandra oavsett vilken klass de går i."
– Först var vi väldigt tacksamma över att ha blivit nominerade och särskilt att vi blivit det tillsammans. När vi sedan fick höra att vi vunnit blev vi lite chockade, men så klart väldigt glada och stolta. Det är extra roligt att vi vunnit tillsammans eftersom vi arbetar som ett team runt eleverna, ensam är inte stark i vårt yrke, säger Anna och Linda.
Pedagogiska priset, gymnasieskola/vuxenutbildning:
Andreas Genberg, Carlforsska gymnasiet, med motiveringen:
"För att du med din pedagogiska skicklighet får eleverna att bli intresserade och vilja lära sig mer. Du får dem alltid att känna sig sedda och hörda, och du lyssnar alltid om de har frågor och funderingar. Du är väldigt bra på att se olika personers styrkor/svagheter och baserar utbildningen runt det."
– Jag känner mig glad och hedrad, stolt över att ha vunnit detta pris! Nomineringen i sig var en glad överraskning som gett mig ännu mer energi i min undervisning. Som gitarrpedagog ger jag eleverna verktygen för att komma framåt i sitt musicerande och gitarrspelande. Att sen få se eleverna göra jobbet och följa deras utvecklingen är det som gör att jag aldrig tröttnar på mitt yrke, säger Andreas.
Skolledarpriset 2024:
Kerstin Larsson, Kunskapsgymnasiet, med motiveringen:
"För att du har genomfört en stor förändring som bland annat märks i tydligt förbättrade resultat och ökad trivsel hos elever och personal. Du arbetar målmedvetet för att göra skolans medarbetare delaktiga i skolans utveckling. Din ledarstil kännetecknas av tydlighet, vilja att skapa delaktighet, omtanke om medarbetarna och även humor."
– Jag känner mig djupt hedrad över att få ta emot skolledarpriset. Vi på Kunskapsgymnasiet har gjort en fantastisk utvecklingsresa och jag är så stolt över det vi har åstadkommit tillsammans, säger Kerstin.