Hållbart företagande. Delägarna Jonas Edberg, Peter Alexandersson och Daniel Bjernedal.

Västerås Tidnings hållbarhetssatsning: ”Vill göra skillnad på det lokala planet”

För cirka 1,5 år sedan påbörjades en resa mot en mer hållbar verksamhet på Västerås Tidning och Box of som hittills har inneburit bland annat en ny eldriven firmabil, timmar av samtal om vad hållbarhet betyder för medarbetarna och en handlingsplan för ett hållbart företag.

Publicerad Senast uppdaterad

Läs mer

Här kan ni läsa mer om Västerås Tidnings hållbarhetsarbete:

https://www.vasterastidning.se/hallbarhet

– Vi har alltid varit mycket intresserade av hela arbetet runt hållbarhet. Där vi i tidningen många gånger för andra bolag och företeelser berättat om just detta arbete och vikten av att hålla ett sådant arbete levande. Arbetet och strukturen för att sätta igång med detta arbete startade nog i en nyfikenhet för andras hållbarhetsarbete och en förståelse för att vi med vår plattform kan påverka och engagera fler i denna viktiga fråga, säger Peter Alexandersson, vd på Västerås Tidning och Box of.

När ledningsgruppen bestämde sig för att ta tag i företagets hållbarhetsarbete från grunden tog man hjälp av Almi.

– Almi har mycket god erfarenhet i och metoder för arbetet och otroligt bra verktyg för att ta fram de viktigaste i detta arbete. Deras support och hjälp har varit till stor hjälp och nytta, säger Peter.

Hela personalstyrkan på Västerås Tidning, Ena-Håbo och Box of har varit involverade i processen.

– Vi har haft många sittningar för att samla in tankar, sortera de viktigaste målen för oss och att få ett brett och gediget engagemang internt för frågan. Ett engagemang som varit fantastiskt och där massor av klokskap kommit fram som vi sedan använt i arbetet, berättar Peter och fortsätter:

– Vi har jobbat i små grupper likväl som samlats hela bolaget och briefat tankarna. Slutprodukten är nu en handlingsplan och ett fullständigt uttryck för arbetet som alla förstår och står bakom.

Under arbetets gång har man gått igenom 36 hållbarhetsområden som är direkt kopplade till de globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030 samt till ISO 26000, som är världens största standard för hållbart företagande. De 36 hållbarhetsområdena är indelade i sex olika kategorier; kund & konsument, miljö, affärsetik, mänskliga rättigheter, arbetsmiljö och samhällsutveckling.

Baserat på detta har Västerås Publicera AB valt ut nio relevanta hållbarhetsområden för verksamheten som bedrivs på Box of, Västerås Tidning och Ena-Håbotidningen.

Christer Rispling på Box of har skapat en grafisk profil för hållbarhetsarbetet.

Är det några punkter som väger tyngre?

– Vi brinner ju extra mycket för det lokala. Här handlar vårt arbete om att jobba för mindre miljöpåverkan genom att använda lokala entreprenörer i så stor utsträckning som möjligt, men också att via tidningarna påverka och lära runt demokrati arbetsmiljö och faktiskt detta arbete hållbarhet. Vi har en fantastisk chans att lyfta frågan lokalt.

Vilka åtgärder har vidtagits för att stärka hållbarhetsarbetet?

– Vi har bland annat påbörjat och sett över leverantörskedjan, vi har gått igenom effektiviteten på våra tidningar och jobbar med KPI:er som hela tiden bevakar vår miljöpåverkan. Vi har påbörjat informationskampanjer för vårt hållbarhetsarbete i båda våra tidningar och vi har startat arbetet redaktionellt för att över tid kunna belysa denna viktiga frågan på ett lokalt plan.

Hur ser du på framtiden?

– Den ser vi ljust på och med ett fortsatt högt och stort ansvar för hållbarhetsfrågor. Och att göra skillnad på det lokala planet, avslutar Peter Alexandersson.

Powered by Labrador CMS